Stonewall
OVT 23 juni 2019
Aankomende week is het precies vijftig jaar geleden dat in New York de zogeheten Stonewall-rellen begonnen. Met leuzen als ‘Gay Power’ vormden deze rellen de belangrijkste inspiratiebron voor de gay-parades over de gehele wereld. Historica Anna Tijsseling komt praten over de erfenis van Stonewall.
Verder in OVT: de 'reparations' in Amerika, de column van Micha Wertheim, oorlog en vrouwenarbeid, tsaar of Stalin, Kousenband-Willem, op zoek naar je viool en in Het Spoor Terug: Een vreemde eend tussen de kippen.
50 jaar Stonewall-rellen
Aankomende week is het precies vijftig jaar geleden dat in New York de zogeheten Stonewall-rellen begonnen. Aanleiding voor die rellen was een inval van politieagenten in de homobar The Stonewall Inn in New York. De Stonewall-rellen leidden tot de eerste Gay Pride Parade, en vormden een belangrijk kantelpunt in de wereldwijde strijd voor homorechten. Historica Anna Tijsseling, gepromoveerd op onderzoek naar homorepressie en -vervolging rondom de bezettingstijd, vertelt over de oorsprong en erfenis van de Stonewall-rellen.
'Reparations' terug op de Amerikaanse politieke agenda
'40 acres and a mule': dat was wat de Amerikaanse overheid na de burgeroorlog als tegemoetkoming had beloofd aan de vrijgemaakte slaven. De belofte werd nooit vervuld, maar het idee dat die zogeheten 'reparations' er alsnog moeten komen is onder Democratische politici weer populair. De afgelopen week werd erover gedebatteerd in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Hoe groot is de kans dat de reparations er toch nog zullen komen, en hoe zou een systeem van reparations er in de praktijk uit zien? We praten erover met historicus Karwan Fatah-Black van de Universiteit Leiden.
De Nederlandse 'Rosie the Riveter'
De Tweede Wereldoorlog bracht, behalve veel narigheid, ook een goed ding teweeg: de oorlog bevorderde de emancipatie van de vrouw. Amerika had haar fabrieksarbeidster Rosie the Riveter, maar ook in Nederland gingen vrouwen aan het werk. Ze vervingen de mannen die waren opgeroepen voor de verplichte ‘Arbeitseinsatz’ in Duitsland. Na de oorlog werd onder de leuze ‘gezinsherstel is volksherstel’ aan deze verworvenheid snel een eind gemaakt. Historica Alies Pegtel komt praten over de kortstondige doorbraak van de vrouwenarbeid.
Philipp Bloms queeste naar het verhaal van zijn viool
Hij wilde het liefst violist worden, maar werd historicus. En niet zomaar een historicus, maar een schrijver van belangrijke en gedegen boeken over het Europa van de twintigste eeuw. Ondertussen speelde hij voor zijn plezier viool op een vroeg achttiende-eeuws instrument dat door vele handen is gegaan. De historicus ging op zoek naar de man achter zijn viool, de vioolbouwer die zijn instrument de prachtige warm klank gaf. Hij beschreef zijn tocht in ‘Een Italiaanse reis. Een zoektocht naar de herkomst van mijn viool’. Philipp Blom is te gast.
De kousenband van Willem-Alexander
Koning Willem-Alexander is deze week geslagen als ridder in de oudste Britse ridderorde, de ‘Most Noble Order of the Garter’ oftewel de Orde van de Kousenband. Leden van deze ridderorde uit de veertiende eeuw worden sinds 1946 benoemd door het Britse kabinet. Maar waaraan verdient onze Willem het voorrecht om opgenomen te worden in deze voormalige hoofse orde, bezeten van hoge idealen? Een gesprek met David Onnekink.
Marc Jansen over Ruslands worsteling met het verleden
Het Rusland van Vladimir Poetin zit met een zware erfenis. Twee wereldoorlogen, twee revoluties, een burgeroorlog, decennia van sociale experimenten en een jacht op 'vijanden van het volk' hebben in nog geen veertig jaar minstens vijftig miljoen mensen het leven gekost. De Rode Utopie is nooit werkelijkheid geworden, waardoor de Russen terug blijven vallen op het verleden. Maar op welk verleden? Dat van Stalin? Dat van de tsaar? Marc Jansen schreef ‘De toekomst die nooit kwam’, over het Russische trauma. De historicus is te gast.
Het Spoor Terug: Een vreemde eend tussen de kippen
In de jaren zestig verhuisde het Bisschoppelijk Internaat van Roermond van de binnenstad naar drie nieuwe flats, met plaats voor maar liefst 180 kippen, zoals de bewoners van het internaat werden genoemd. Het aantal internen liep echter gestaag terug en dertig jaar later moest het internaat zijn deuren sluiten. Radiomaker Pieter-Bas van Wiechen was een van de laatste bewoners en maakte een documentaire over de ondergang van het laatste katholieke jongensinternaat van Limburg.