OVT
OVT 17 februari 2019
Vanaf deze week draait 'If Beale Street Could Talk' van regisseur Barry Jenkins, naar het gelijknamige boek van James Baldwin. Een sociale schets waarin de positie van zwarte Amerikanen in de jaren '70 naar voren komt, verpakt in een liefdesverhaal. Harriët Duurvoort bespreekt het boek en de film.
Verder in OVT: de noodtoestand van Trump, de Opportunity Rover, de column van Micha Wertheim, Peter Brusse over 'Ach, Engeland', de winnaar van de Geschiedenis Online Prijs, de collaboratietweeling en in Het Spoor Terug: Mary Pos.
Noodtoestand Trump
Hij wil de muur en hij zal de muur krijgen, koste wat kost. Desnoods door de nationale noodtoestand uit te roepen om zo het Congres buiten spel te zetten. Want dan kan hij 8 miljard dollar bij elkaar harken uit andere departementen zonder bemoeienis van het Congres. Maar durft Trump de noodtoestand ook werkelijk af te kondigen? En wat betekent de noodtoestand eigenlijk, en wie riep hem om welke reden al eerder uit? Amerikaniste Markha Valenta is te gast.
Marsrobot
Vijftien jaar lang deed het robotwagentje Opportunity trouwe dienst. Vanaf Mars zond het haarscherpe beelden naar de smachtende mensheid, totdat het onlangs de geest gaf. Zijn tweelingbroer Spirit kwam al eerder, in 2011, aan zijn einde. Wetenschapsjournalist Govert Schilling komt praten over de twee jongste en eerdere ruimterobots.
Ach, Engeland
Nederland en Engeland, dan zijn het weer vrienden, dan zijn het weer vijanden. Zo hielp onze stadhouder Willem III de Engelsen in 1688 van de katholieke dwangvorst Jacobus II af, en zo voer Michiel de Ruyter brutaal de ketting over de Theems doormidden om de Engelsen bij Chatham in 1667 een lesje te leren. Aan de vooravond van de Brexit maakt voormalig correspondent Peter Brusse in ‘Ach, Engeland’ de balans op. De Britten nemen dan wel afscheid van Europa, maar in het geval van Nederland is dat eigenlijk onmogelijk. Beide zeevarende naties delen een lange geschiedenis. Ze voerden oorlog met elkaar, probeerden elkaar te bekeren, leenden elkaars taal en imiteren elkaar nog altijd. Peter Brusse is te gast.
Baldwins Beale Street
Elke Afro-Amerikaan is in een Beale Street geboren, want elke zwarte buurt in elke Amerikaanse stad heeft wel een Beale Street. Zo begint James Baldwin zijn klassieker. Zijn beroemde boek is verfilmd en ging deze week in premiere. Schrijfster Harriët Duurvoort bekeek ‘If Beale Street Could Talk’ en bespreekt de film en het boek.
Zeeuws Archief wint Geschiedenis Online Prijs
Ook dit jaar is de tweejaarlijkse Geschiedenis Online Prijs voor het beste multimediale initiatief weer uitgereikt. De prijs ging naar het Zeeuws Archief, voor haar online programma ‘Handelaars in slaven’. De prijs is een initiatief van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en DE REE archiefsystemen. Een gesprek met de directeur van het archief Hannie Kool-Blokland.
Collaboratietweeling
Vlaanderen en Nederland kennen een lange traditie van zwijgen over de collaboratie met de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tweelingbroers Hein en Toon Van den Brempt willen die stilte doorbreken. Hun vader was een SS’er, hun moeder werkte als secretaresse voor Richard Jungclaus, hoofd van de Belgische SS. Hun getuigenis vormde een indrukwekkende bijdrage aan de succesvolle Canvasreeks Kinderen van de collaboratie. In het besef dat er meer te ontdekken en te vertellen viel, gingen ze samen met Kristien Hemmerechts op zoek naar de waarheid achter de taboes, de leugens en de mythes. Hemmerechts schreef er het boek ‘Het verdriet van Vlaanderen’ over en is samen met tweelingbroer Hein Van der Brempt te gast.
Het Spoor Terug: Mary Pos
Mary Pos, kent u haar nog? Deze documentaire gaat over deze bekendste reisjournaliste uit de jaren ‘30 en ‘40. Destijds doorbrak ze taboes door in haar eentje de wereld over te reizen en de groten der aarde te interviewen. Maar haar liefde voor grote leiders bracht haar uiteindelijk ook in de problemen. Zo kon ze ‘t wel érg goed vinden met de Italiaanse fascistenleider Benito Mussolini...
Deze documentaire is mede mogelijk gemaakt met ondersteuning van het Reint Laan Fonds van het Gemeentearchief Zaanstad.