Er is één afslag in de weg van 3000 kilometer en die bevindt zich net na de stad Alice Springs.

de teams

  • Delft gaat aan kop en aan het einde van vandaag is het verschil met Michigan zelfs 56 minuten. Het is een winderige dag in Australië en daarom profiteert Delft naar eigen zeggen van de bouw van Nuna 9. Aerodynamicus Jasper Alberts vertelt: “Bij het ontwerp van Nuna hebben we bewust gekozen voor een zeer compacte auto. We zijn de kleinste en lichtste auto van allemaal en hebben daarmee ook de minste luchtweerstand. 

    Ook heeft het Nuon Solar Team 'de zon mee'. Ze vrezen aan het begin van de dag voor bewolking, maar al gauw trekt de lucht open. Het strategieteam dat voorop gaat, kan ervoor zorgen dat ze de wolken blijven ontwijken.

    Twente

    Het zonneteam uit Twente heeft nu zo'n uur en twaalf minuten achterstand op Delft. Wel behouden de Tukkers hun derde plaats in de race. Zo zijn ze ingehaald door Michigan, maar halen ze daarna zelf Tokai University in. "Het wordt zeker een uitdaging om de eerste plek te behalen, maar wij gaan er voor”, zegt Olivier Berghuis, de teamleider.

    Eindhoven

    In de Cruiserklasse gaat het er anders aan toe. Solar Team Eindhoven staat ver bovenaan. Omdat ze de hele race al met vijf personen rijden, is de score van hoe efficient de energie is in verhouding met het aantal personen veel hoger dan voor de tegenstanders. Wel zijn er veel wolken boven het team uit Brabant, waar de zon slecht doorheen komt. Daardoor moeten ze soms opladen met externe energie, om de accu goed op te laden. Dit mag wel voor de cruiserklasse, maar het kost strafpunten.

    De Sunswift is uit de race, terwijl dit de grootste tegenstander was voor Stella Vie. Nu rijdt het team uit Bochum ongeveer op dezelfde plaats als waar zij zijn, maar zij rijden maar met twee personen in hun zonneauto.

    Solar Team Twente heeft de motor in het wiel zitten. Wil je zien hoe dat werkt? Klik dan op de link hieronder.

    Stella Vie in de nacht.