Inmiddels heb je al wel door dat dit geen traditionele documentaireserie meer kan worden. Met een proefaflevering ben je helemaal niet tevreden. Het lijkt te veel op In Europa, te veel bewegend Wikipedia, te gewoontjes. Opnieuw beginnen dus en als je eerlijk bent tegen jezelf vind je dat ook eigenlijk helemaal niet erg (‘Ik had toen eigenlijk moeten stoppen, dacht ik wel eens, maar dat was mijn eer te na. Nu ben ik wel tevreden, maar het is een bijzonder narrow escape geweest’).
Gelukkig leest een van je researchers, Maren Merckx, op het juiste moment het juiste boek: Un homme qui dort (De man die slaapt, van Georges Perec), ook al een Frans boek, geheel in de je-vorm geschreven. Eureka. ‘”Stel, je bent Heydrich”: dan ben jij dat als luisteraar, terwijl als je ‘je’ zegt het ook over iemand anders gaat. Zo kun je van perspectief wisselen. Het ene moment ben je Heydrich, een andere keer ben je de aanslagplegers en dan ben je iemand in de tegenwoordige tijd.’
Je vindt Harmke Pijpers bereid om namens Heydrich te spreken, Martin Simek – nog zo’n geluk, de enige Tsjech met een beetje emotie in zijn stem, ‘het zijn allemaal binnenvetters in dat land’ – spreekt namens de aanslagplegers. ‘En ik ben daarnaast een vrij soort neutrale commentator en heb mij het recht voorgenomen om namens de schrijver te spreken. Daar moest hij eerst wel om lachen, want toen was het wel goed. Hij zei: ja, als jij het zegt kan ik er niks aan doen.’
Ook je vertrouwde editor, JP Luijsterburg, met wie je hele dagen doorwerkt (‘wij zijn praktisch een jaar lang getrouwd geweest’) en aan wie je bergen materiaal hebt gegeven zonder enig idee van wat je er mee wil, is blij. Op 22 juni 2016 hebben jullie samen het wiel uitgevonden: niet ik, maar jij, en dat driemaal. ’s Middags zitten jullie in de tuin, een triomfantelijk wijntje erbij.
Natuurlijk begint dan het echte werk pas: alles uitzoeken en op de juiste plek zetten, dan weer verzetten en tussendoor ook nog de (speciaal gemaakte) soundtrack van muziekstudio Big Orange erin verwerken. Op het eind heb je wel elf versies van dezelfde aflevering gemaakt. Maar goed, dan heb je ook wat – en laten we eerlijk zijn, die je-vorm werkt best goed, toch?
(tekst gaat verder onder afbeelding)