‘Onbegrijpelijk wat er gebeurt. Maar ik mag me daar niet mee bemoeien, hè. Da's niet mijn taak… Maar ze zijn dat kind zó aan het stressen!' De scene in Shanghai, in het eerste deel van de serie Birth Day, is typerend voor Lieve Blancquaert. De bekende Vlaamse leidt haar publiek door de geboortezorg op negen plaatsen in de wereld. Ze is fotograaf, journalist, documentairemaker. Maar ze is ook een empathische moeder, die het vreselijk vindt om een pasgeboren kind te horen huilen. Als de onervaren ouders dat te lang laten duren, houdt Blancquaert het niet meer en vraagt ze of zij de baby even mag vasthouden. Kijk, zegt ze, zo gaat dat bij ons: dicht op je huid, stevig vastpakken en een beetje bewegen, dan voelt het net als in de baarmoeder. Al snel ligt de baby in haar armen te slapen.
‘Och ja, dat was niet de bedoeling, daar brak ik met mijn principes,’ zegt Blancquaert. ‘Ik doe echt mijn best er niet tussen te komen, want we komen juist om vast te leggen hoe het er daar aan toe gaat. En dat kan al nooit helemaal zuiver, omdat de impact van een cameraploeg zo groot is. Als ik me als presentator ook nog met dingen ga bemoeien, dan zet ik de situatie te veel naar mijn hand. Maar ik kon het niet langer aanzien.’
Meer over de rol van de camera en schrijnende situaties lees je hier: 'Soms moet je je tong in drie stukken bijten'.
Als kijker val je daar niet over. Maar de jonge vader is er minder van gecharmeerd. Met een baby schudden, dat mag absoluut niet van de Chinese traditie, zegt hij. En zo kom je als kijker iets te weten dat verborgen was gebleven als Blancquaert zich had kunnen beheersen.