Op de ijszeeën rond de polen kan het behoorlijk spoken. Om te voorkomen dat labspullen door de ruimte vliegen, zet Brussaard alles vast met spanbanden, tie-wraps, touw of wat er maar voorhanden is. Tot voor kort gingen er ook ladingen spinhaken mee. Maar op internationale schepen mogen die niet meer gebruikt worden. Alleen Nederlanders blijken ermee overweg te kunnen. Bij een Amerikaans bemanningslid knalde een haak in het oog.
Tijdens een van haar expedities naar de Zuidelijke IJszee met de ijsbreker Aurora Australis belandde ze in een storm met gigantische golven, van zeventien meter hoog. ‘De ijsbreker is toen maar liefst 53 graden gaan “rollen”. De meters stonden in het rood. Een ander schip was omgeklapt. Op zo’n moment geeft de kapitein het bevel: “labs afsluiten en iedereen als de sodemieter naar binnen”. Op zee bepaalt het weer of je werkt.’
Na de storm bleek haar vat met vloeibare stikstof, dat met dikke bouten in de muur was vastgezet, op de grond te liggen. Een derde van de buisjes met bevroren watermonsters die daarin waren opgeslagen, rolden nu ontdooid over de grond. ‘Dan is het flink schelden, diep zuchten en doorgaan.’
Kapitein Kees is klaar met het testen van de boot en geeft het sein om terug te keren. Een laatste vraag aan Brussaard. Tijdens haar Beagle-reis zal ze ook langs de zuidkust van Chili op onder meer virussen vissen. Romantisch, zo’n clipper met bolle zeilen. Maar voor zeeonderzoek...?
‘Is het een enorme uitdaging,’ vult ze grinnikend aan. ‘De Stad Amsterdam is er absoluut niet op gebouwd. Zo zal ik elke dag veertig liter zeewater omhoog moeten hijsen. Ik kom met zulke armen thuis,’ en maakt een Popeye- gebaar. ‘Zeewater filteren doen we buiten, maar waarschijnlijk ook in de badkamer. Het gelakte hout van de kajuit kan namelijk niet tegen het zilte water. Mijn virusteller en monsters krijgen bij gebrek aan ruimte een plek op de desserttafel.’ Met Brussaard aan boord dus geen toetjes op het menu.