VPRO legt met nieuwe idents dynamische kunstcollectie aan

De VPRO heeft een lange traditie in uitgesproken vormgeving van de idents: de korte animaties voor en na een tv-programma die zorgen voor herkenbaarheid van de afzender. De VPRO zet hierin nu een volgende stap.

De komende jaren vertalen verschillende Nederlandse kunstenaars hun visie op de VPRO in een geheel eigen versie van de ident. Ze zijn volledig vrij in de uitvoering. Wel staan er een aantal zaken vast: de lengte (3 en 5 seconden), de compositie van de tune en de zichtbaarheid van het VPRO-logo. Ook de huisstijl, ontwikkeld door ontwerpbureau Thonik, blijft herkenbaar.

De VPRO nodigt zowel bekende als opkomende kunstenaars uit die actief zijn in verschillende disciplines, van beeldende kunst, street art en vormgeving tot animatie, mode en fotografie.

Bewonder hieronder de idents.

Thomas Widdershoven & Nikki Gonnissen

over de kunstenaar

Thomas & Nikki startte ontwerpbureau thonik in 1993. In 2008 maakte thonik de nieuwe identiteit van de VPRO. Nu in 2024 maken Thomas & Nikki (samen met de thonik crew) een filmische variant van de ident.

Credits:
Nikki, Thomas & thonik (Antonio, Arian, Kiki, Mels, Roy, Shan & Lina)
Camera: Ingmar

Bekijk hieronder de making of:

over de ident

'Een vlag is een uiting van identiteit. Oorlog, revolutie, emancipatie maar ook feestvreugde. 

Het dunne textiel kan macht en eenheid, maar ook vrijheid en onafhankelijkheid symboliseren. Het verenigt de groep. We hebben de vlag laten wapperen uit het dak van een auto, we hebben haar beschoten met een paintball gun en uiteindelijk hebben we haar met kleurballen besmeurt en dat weer opgeveegd door de tijd terug te draaien.'

Bodil Ouédraogo

over de kunstenaar

Beeldend kunstenaar Bodil Ouédraogo focust zich op het leggen van verbindingen tussen verschillende culturele uitingen van zelf-representatie. Van een vlag in het Stedelijk Museum over haar haar, tot een videowerk gemaakt in Burkina-Faso over hoe de Grand-boubou te dragen en jezelf hierin te presenteren tot levensgrote sculpturen van fragmenten van West-Afrikaanse beeldende kunst.

Bekijk meer op: site of Instagram

Credits:
Creatie & regie: Bodil Ouédraogo
Animatie: Johann Schnettker
Muziek: bk Owusu
Creatief consultant: Anne Lakeman

over de ident

'In de video zie je verschillende 3D scans van West-Afrikaanse beeldende kunst uit de collectie van mijn vader. Ik ben geïnteresseerd in de relatie tussen mens en sculptuur. Hoe kan ik in een imaginaire omgeving dichterbij deze sculpturen en hun lichamen komen. In deze sculpturen zie ik hoe onze voorouders houdingen en manieren van poseren uitbeeldden. In mijn laatste werk maak ik uitsneden van fragmenten van intieme houdingen en blaas ik deze op naar menselijk formaat. Om bij mijn sculpturen te komen laat ik de beelden eerst door deze 3D wereld gaan.
In mijn werk geef ik deze houdingen een plek in ons heden.'

Lisa Konno

over de kunstenaar

Modeontwerper en kunstenaar Lisa Konno werkt aan multidisciplinaire projecten waarbij ze mode combineert met andere disciplines zoals film, performance en beeldende kunst. Terugkerende thema's in haar werk zijn culturele identiteit, ambacht en activisme.

Van 2018 tot 2022 maakte zij een drieluik korte films: Nobu, Baba en Henk, die onder andere uitgezonden werden op de VPRO. Haar werk is gepresenteerd op platforms zoals IFFR, Tokyo Design Week en Dutch Design Week en is opgenomen in de collecties van onder meer Het Kunstmuseum, Textielmuseum en Centraal Museum Utrecht.

Bekijk meer op: site of Instagram

Creatie & Regie : Lisa Konno
Camera & Montage: SALMIAK Studio
Model: Cicilia van Schie
Make-up: Christel Man
Special Effects: Hunter Bussemaker
Sound: Josha Daniel 

over de ident

'De Ident is een knipoog naar een van mijn favoriete VPRO programma's 'Kreatief met kurk'. Een programma dat mij nog altijd achtervolgt in het ontwerpproces in de vorm van de vraag: is het kunst of is het kreatief met kurk?

Cicilia draagt een kroon gemaakt van borduurringen en kledingstukken bestaande uit geborduurde tafelkleden terwijl ze zelf het VPRO logo borduurt. Het is een nostalgische ode aan ambacht, handwerken en freubelen, hopelijk blijft dat, net als de publieke omroep, bestaan. 

Bekijk hieronder de making of:

Aernout Mik

over de kunstenaar

Aernout Mik is beeldend kunstenaar en is vooral bekend is door zijn video-installaties. Daarin toont hij sociaal-maatschappelijke situaties die de vorming en transformatie van groepsgedrag laten zien. Hij exposeert in binnen- en buitenland en vertegenwoordigde Nederland in 2007 bij de Biënnale van Venetië.

over de ident

‘Voor mijn idents wilde ik de relatie zichtbaar maken tussen het immateriële en het materiele van de digitale informatie die ons omringt. In onze beleving lijkt het alsof het digitale een op zich zelf staande realiteit is, en niet altijd ook verbonden is met de aarde en met arbeid. Mijn idents brengen je in een paar seconden langs de extractie van grondstoffen, assemblage van televisies, transport over zee, elektronicawinkels, telefoons en laptops, huiskamers, energie vretende datacenters, en afvalverwerking van e-waste. Dit passeert in mijn montage op hoge snelheid, en wringt zich daardoor in de waarneming ergens tussen het bewuste en onbewuste. Ook het geluid van de idents, de tune gespeeld door een strijkkwartet, beweegt zich tussen het analoge en het digitale.'

credits

Concept en montage: Aernout Mik
Musici: Kira Dove - eerste viool; Oriane Arazi - tweede viool; Buğra Yüzügüldü - altviool; Marianne Fusenig – cello
Sound design: Akiko Mik
Post-productie: Ruud de Bruyn, Loods Lux & Lumen

Mrs Luva Luva

over de kunstenaar

Het werk van Mrs Luva Luva is een combinatie van 3D-software, 3D-printing, keramiek en schilderen. Haar werk onderzoekt de thema's van het bestaan ​​in zowel de fysieke als digitale werkelijkheid. Ze ziet imperfectie als een kenmerk van de mensheid en haar werk is een reactie op de symbiotische groei van ons digitale zelf en een culturele ideologie die ons meedogenloos ertoe aanzet steeds perfectere en efficiëntere versies van onszelf te zoeken.

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

'Veel van wat we cognitief consumeren is ontworpen om ons te verleiden via dopamine-hits, of om ons licht verteerbare concepten te serveren. De documentaires van de VPRO bevinden zich buiten deze ruimte. Ze onderzoeken ideeën op een dieper niveau en ze geven de kijker de ruimte om deze in onze eigen hersenen te verwerken. Dit wilde ik overbrengen in de ident. De chaos van het lawaai dat weinig ruimte geeft om te bewegen en het VPRO-logo dat een ander intern landschap beslaat en toch de wereld waarin we leven erkent.’

credits

Creatie: Mrs Luva Luva
Sound Design: Flow Machines

Munir de Vries

over de kunstenaar

Munir de Vries (35) is een beeldend kunstenaar/illustrator die het liefst verhalen uit de stad verbeeldt in de vorm van illustraties, grote murals en installaties. Hij zoekt naar een balans tussen eigen vrijheid en experiment, tussen het aanraken van maatschappelijke onderwerpen en het nemen van verantwoordelijkheid. In zijn laatste werken staat collectivisme centraal, de soms onzichtbare verbinding met elkaar en onze omgeving.

over de ident

'Als kind mocht ik niet naar Disney en commerciële cartoons kijken. Ik was dus veroordeeld tot Purno de Purno, Buurman en Buurman, Pingu en Soep operaaaaa. Uiteindelijk bleek het een zegen, anders dan voorgekauwde makkelijk doorslikbare filmpjes. Keek ik naar video's die ik niet snapte en waar ik zelf wat van moest maken. 

'Sindsdien geeft de VPRO mij al decennia ideeën vanuit allerlei perspectieven in de wereld waar ik wat van probeer te maken. Als vertaling van dit inspiratieproces hebben we een caravan op vijf locaties in Utrecht beschilderd met per locatie zo'n vijftien frames, waardoor een stopmotionanimatie ontstaat. De caravan symboliseert de VPRO die ons meeneemt naar verschillende plekken en ideeën.

'Eindigend met ideeën en vragen die soms nog jaren door sudderen in mijn hoofd. Vragen als: hoe ontwikkelt de techniek zich, en komt dat ons ten goede? Is het goed om onszelf te activeren of kunnen we gedomesticeerd op de bank blijven liggen omdat we al best een goed leven hebben? Is het mogelijk om als politicus een goed mens te blijven?

'En tot slot een leuke easter egg om te benoemen: het roarrr-geluid van de panter is het snurkgeluid van mijn vader Mahmoud, the original black panther, die in slaap is gevallen voor de tv.'

credits

Creatie/regie: Munir de Vries
Filmproductie: Incamera - Marlieke Kasten
Caravanbeheer: Pet van de luijtgaarden
Muziek + sound design: Daniel Baeten & David Hulsken, mixed by Cornelis
Locaties: Speeltuin de Boog - Fayette Sweet; Spoorweg Museum - Evertjan de Rooij; Perron West - Ramiro Gomes Monteiro; Park Voorn; Berlijnplein
Ondersteuning schilderwerk: Azzurra Ruimschotel, Julien Vrinds Renou, Anneke Karskens
Making of: Incamera - Marlieke Kasten en Berend van Eerde

MAISON the FAUX

over de kunstenaars

MAISON the FAUX is een creatieve, modische studio onder leiding van Joris Suk en Tessa de Boer. De studio is gespecialiseerd in performance art, mode- en kostuumontwerp, maar ook scenografie, decor- en interieurontwerp.

Het werk van MAISON the FAUX kenmerkt zich door haar multidisciplinaire aanpak en maximalistische handtekening. Eerder toonde MAISON the FAUX hun onafhankelijke (mode)presentaties wereldwijd tijdens New York, Los Angeles, Amsterdam en Tokyo Fashion Week. Daarnaast werkt MAISON the FAUX als vormgevingsstudio voor opdrachtgevers in het culturele veld in binnen- en buitenland.

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

'VPRO is voor ons de zender van Theo en Thea, de vieze man van Van Kooten en de Bie en van Villa Achterwerk waarbij Roos en de mannen in flitsende montages van het scherm spatten en je voor de kop knallen. Met onze idents hebben wij ons laten inspireren door deze kant van de VPRO in combinatie met een dikke knipoog naar mode, waarbij we logomania en label-geilheid hebben gebruikt om het "merk" VPRO in beeld te brengen.'

credits

Concept, art direction & design: MAISON the FAUX
Directed by: Motief Media
Film & edit: Kyllian Hazes & Vyasa Wolventang
Sound design: A. Crespo Barba
Humans: Sammy-Lou & Barros
Atelier: Marloes Dadswell
Hair and make-up: Marly van den Bosch @ House of Orange

Fiona Tan

over de kunstenaars

Fiona Tan is beeldend kunstenaar en filmmaker. In 2009 vertegenwoordigde ze Nederland met de solotentoonstelling Disorient bij de Biënnale van Venetië. Haar werk is opgenomen in onder meer het Stedelijk Museum Amsterdam, Tate Modern, London, Museum für Moderne Kunst, Frankfurt en het Guggenheim Museum in New York. 

Bekijk meer op: site

over de ident

'Naar de wereld kijken door de bril van de VPRO. Dat was mijn uitgangspunt. Ik kreeg het idee om een 'special effect' te realiseren maar dan op een analoge, ambachtelijke manier. Omdat ik op dit moment bezig ben met een nieuw kunstwerk voor de Grote Kerk te Alkmaar – een grote raam van glas in lood – ben ik veel bezig met glas en kleur en licht. Voor de ident heb ik gekleurde glaspanelen laten etsen. Toen ben ik buiten in de natuur bij zonlicht gaan filmen. Het geluid voor de ident is ook geheel analoog, met een elpee op een draaitafel ontstaan.'

credits

Concept en regie: Fiona Tan
Geluid en camera: Hugo Dijkstal

Claudy Jongstra

over de kunstenaar

Kunstenaar-activist Claudy Jongstra (1963) is wereldwijd bekend met haar monumentale kunstwerken en installaties in musea en openbare ruimten van gevilte wol gekleurd met natuurlijke pigmenten uit herontdekte verfplanten.

Nauw verweven met haar volledig duurzame kunstenaarspraktijk is Jongstra activist voor een betere wereld door het terugbrengen van biodiversiteit, inclusief werken, een circulaire werkmethode zonder afval en het waarborgen van artisanale ambachten.

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

De idents gaan over waarden als het behoud van cultureel erfgoed, het zorgvuldig omgaan met de rijkdom van de natuur, de schoonheid van natuurlijke materialen, het respect voor ambachtelijke kennis en de meerwaarde die onderzoek en innovatie hieraan kunnen toevoegen.

In beeld zijn de schoonheid, veelzijdigheid en grote waarde van wol, een grondstof die helaas in vele landen als afvalproduct wordt gezien, en dringend een totale herwaardering verdient.

Wede, de traditionele pigmentplant voor het verven van blauw (en zwart) zoals in de oude Nederlandse lakenindustrie geschiedde, is daarnaast getransformeerd in een intens blauw verfbad en vloeit en kleurt even rijkelijk als voorheen.

credits

Creatie: Claudy Jongstra
Muziek: Harry de Wit  
Camera + montage: Jan van der Ven 
Creatief advies: Bas Berkhout 
Figurant: Eabel Jongstra

Annegien Schilling

over de kunstenaar

Annegien Schilling is recent afgestudeerd als grafisch ontwerper. Als ontwerper werkt ze veel met fotografie en de nabewerking daarvan. Ze creëert graag surrealistische scenes waarin meerdere beeldtalen samenkomen.

Bekijk meer op: Instagram

over de ident

'Voor mij is de VPRO actief bezig met wat er speelt in het hier en nu. En waarin ze met hun programma’s steeds met een vernieuwend perspectief naar de wereld kijken. Deze kijk wilde ik graag gebruiken voor de ident. Daarom heb ik ervoor gekozen een surrealistisch landschap te bouwen waar het woord VPRO, als Hollywood-achtig teken, op de rand van een berg staat. Het wordt langzaam duidelijk dat het berglandschap zich echter niet op onze planeet bevindt, want die beweegt zelf door het beeld. Een wel heel ander perspectief dus.'

credits

Creatie: Annegien Schilling
Creatie-ondersteuning: Joanne van der Wal

Job, Joris & Marieke

over de kunstenaars

Het werk van animatieregisseurs Job, Joris & Marieke kenmerkt zich door absurde concepten en uitgesproken vormgeving. In 2015 werd hun korte film A Single Life genomineerd voor een Oscar. In 2018 wonnen ze een International Emmy voor hun korte film Kop op. De kinderserie die ze op deze korte film baseerden werd afgelopen jaar uitgezonden bij de VPRO. In 2022 was een overzicht van hun werk te zien in de Kunsthal Rotterdam.

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

'Een "VPRO-jeugd" hebben gehad, is een herkenbaar begrip onder creatieve makers van onze leeftijd. Dan zat je op zondagochtend in je pyjama met open mond van verwondering naar de Dikke Dames te kijken. Dat televisie zo’n gevoel oproept, vinden we exemplarisch voor de VPRO. We hebben geprobeerd om die verwondering te vangen in één beeld.'

credits

Creatie: Job, Joris & Marieke
Stereo mix: Bok Kommer studio’s

Streetart Frankey

over de kunstenaar

Streetart Frankey (1977) probeert met zijn werk zoveel mogelijk mensen een instant glimlach te bezorgen. 'Mijn bekendste installatie is wellicht de Lego-versie van volkszanger André Hazes die ik op de Dam in Amsterdam plaatste. Ik vind het bijzonder dat ik wekelijks veel vrolijke reacties krijg op ik mijn Streetart Frankey-column in Het Parool. En trots ben ik op mijn beeldje van Eberhard van der Laan op poptempel Paradiso.'

Bekijk meer op: site of Instagram
Luister ook het gesprek wat Streetart Frankey had met Pieter van der Wielen in Nooit Meer Slapen.

over de ident

'Vroeger was ik fan van de strips van Sjef van Oekel door Theo van den Boogaard & Wim T. Schippers. De supergedetailleerde tekeningen van een Amsterdam vol waanzin spraken mij enorm aan.

'En dat is waarschijnlijk ook een grote reden dat ik naar Amsterdam wilde en nu ook al een dikke twintig jaar daar woon. Natuurlijk zijn uit deze strips de alles ontregelende kettingreactie-ongelukken legendarisch en dus leek me dat een fraai uitgangspunt voor de ident.

'Zo wordt het tevens een ode aan de ultieme ontregelaar zelf: Wim T. Schippers.'

Bekijk hieronder de making of.

credits

Creatie: Frankey
Filmproductie: rubenpaulruben
DOP: Youp Kruijsdijk
Art direction: Hans Broers, Jaap van Dam, Frerik Scheffer
Postproductie: De Grot - Robin Hancock
Grading: De Grot - Joppo
Sound: Sharkee 
Making of: Peter Balm
Animatie making-of: Sjoerd Jones 

Shertise Solano

over de kunstenaar

Multimediakunstenaar Shertise Solano (1982) begeeft zich in verschillende werelden. Aanvankelijk verkende ze de theaterwereld, die ze vanaf 2013 geleidelijk verruilde voor de kunstwereld. In 2020 brak zij door met haar tentoonstelling As Far as I Can See in W139 in Amsterdam. Haar collages, video’s en installaties deelt zij op instagram.

'Waar ik trots op ben is dat er niet veel mensen zijn die de naam Shertise dragen, daarentegen zijn er vele Solano’s. Je kan mij vooral vinden op instagram, waar ik mijn collages, video’s en installaties met je deel.'

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

'Ik ben mij aan het verdiepen in een wereld van schaduwen. Dus toen me werd gevraagd om een ident te maken, ben ik de studio in gegaan met een kartonnen VPRO en met de vraag hoe een schaduw van de VPRO beweegt in een wereld van mij. Voilà!'

credits

Creatie: Shertise Solano

Aisha Madu

over de kunstenaar

Animatieregisseur Aisha Madu (1992) combineert in haar werk verhalende verhalen en visuele poëzie met minimalistisch grafisch ontwerp. Ze is gefascineerd door ongemakkelijke situaties in ons dagelijkse leven, die ze met humor en een vleugje absurdisme behandelt.

'Je kent me misschien van de serie Schroom, gemaakt in samenwerking met VPRO Dorst. Momenteel ben ik bezig met het maken van een korte animatiefilm (mijn debuutfilm!) over liefdesverdriet, genaamd House of Broken Hearts.'

Bekijk meer op: site of Instagram

over de ident

'Wat de VPRO voor mij doet is inspireren en dat proces van inspiratie is het uitgangspunt van dit werk. Een idee komt binnen, er vindt een bevruchting plaats en iets nieuws wordt op de wereld gezet.'

'Zo is de cirkel weer rond, vroeger keek ik veel VPRO-animatie en dat heeft zich ergens diep in mijn hoofd genesteld. Nu komt het er weer uit in de vorm van deze twee idents.'

credits

Regie + animatie: Aisha Madu
Muziek + sound design: Jeremy Coubrough

Jaap Drupsteen

over de kunstenaar

Ontwerper, regisseur en veejay Jaap Drupsteen (1942) maakt onder meer grafische videobeelden, muziek(theater), tv-producties, concert visuals en ontwerpen voor beveiligd drukwerk. 'Als gevolg van een late roeping tot producer van deep house en techno ben ik daarnaast momenteel aan het doorleren voor audiovisueel componist.'

Bekijk meer op: site

over de ident

'Het principe van de rijk geschakeerde televisiehuisstijl, die nu VPRO-idents heet, heb ik rond 1970 uitgevonden. De toenmalige genius-eindredacteur televisie Jan Blokker zag mijn swashy VPRO-logo tegen een duistere filmische wolkenlucht met eclatante muziek, en zei onmiddellijk: "Dat wordt de opening van onze televisieavond." Ik heb nog ongeveer tachtig varianten gemaakt.'

'Nu ik er 52 jaar later nog eentje mocht maken, kon ik aan niks anders denken dan een remake. Nu met het huidige logo, dat met rode puntige oortjes nog altijd verwijst naar die rode swashes. De uitstulpende wolken erachter worden net niet dreigend. En tenslotte eindigt de muziek binnen de voorgeschreven paar seconden in een flard van toen. Mijn cirkel is rond.'