Ik ben het helemaal met je eens: we zijn talige, sociale wezens die de wereld begrijpen door er verhalen over te vertellen. Wat is er mooier dan een sappig verhaal? Als er binnen mijn vriendengroep weer eens schromelijk werd overdreven over avonturen in de liefde, werd er altijd geroepen ‘mooiste verhaal telt!’.
Ik denk dat de positie van jongeren een moeilijke is. Zij zitten vooraan in de golf van technologiegebruik, maar hebben tegelijkertijd weinig anders dan 'streetsmarts' (zoals Danah Boyd uitlegt) om er mee om te gaan. De echte issues rondom dataverzameling en het verlies van vrijheden, die doorzien ze niet. Maar ze voelen wel allemaal de druk om erbij te horen.
Ik denk dat we inderdaad nieuwe woorden nodig hebben om de schaduwkant van al dat geklets te begrijpen. Met name door die opkomende sociale druk ontstonden op het schoolplein termen als ‘normcore’ en ‘basic bitch’. Allebei beschrijven ze de trend om je zo normaal en onopvallend mogelijk te kleden.
In één van zijn laatste publieke lezingen stelde filosoof Zygmunt Bauman: ‘Fear of exclusion is the dominant fear of our time. We are not rebelling against the overbearing state, we are rebelling today against being ignored, against being neglected, against being unseen’. Filosofen als Bauman, maar ook Foucault en Deleuze, beschreven hoe de angst om er niet bij te horen, om niet normaal te zijn, één van de sterkste menselijke drijfveren is.
De gigantische kracht ervan werd mooi blootgelegd door enkele VPRO filmmakers, die drie weken lang hun hele leven online wilden streamen. Ze stopten vroegtijdig met het onderzoek: de psychologische druk van het 'de hele tijd de beste versie van jezelf moeten zijn’ werd te groot.
Tegelijkertijd probeert China die kracht bewust in te zetten. Waarschijnlijk heb je al gehoord van het ‘social credit’ systeem, dat alle Chinese burgers vanaf 2020 een ‘braafheidsscore’ zal geven. Als je een lage score hebt omdat je te Westers denkt of consumeert, dan kun je binnenkort een overheidsbaan, lening of visum wel vergeten.
Diezelfde effecten zie ik ook in het Westen ontstaan, maar bij ons ontstaan ze als bijwerking van de markt. We doorzien dat niet, verblind als we zijn door de 'mooie verhalen' uit Silicon Valley. Ik voorzie dat ze ook hier tot zeer sterke sterke chilling effects op de maatschappij kunnen leiden. Ik heb er een term voor bedacht: social cooling - de data-versie van global warming.
Misschien herken je dit: je zit op Facebook en je komt een linkje tegen, maar je twijfelt of je erop zult klikken, omdat je denkt: ‘Dat bezoek wordt vast geregistreerd, en dat zou er later wel eens gek uit kunnen zien’. Wanneer ik op conferenties spreek herkent intussen zo'n tweederde van de mensen dit voorbeeld. Onderzoek wijst op de opkomst van zelfcensuur.
Zo werden Wikipedia-pagina’s over terrorisme minder vaak bezocht na de onthullingen van Edward Snowden. Mensen waren bang dat de NSA hun bezoek zou registreren. Vorige maand zagen we hoe Donald Trump de data opeiste van mensen die tegen zijn beleid hadden geprotesteerd. Zou je dan nog even op je gemak gaan demonstreren?
Leven in een reputatie-economie heeft niet alleen gevolgen voor onze democratische processen, maar ook een serieuze impact op ons innovatie vermogen. Het stimuleert naast zelfcensuur ook een cultuur van risicomijding. Een voorbeeld: toen chirurgen in New York scores kregen voor hun werk, kregen artsen die het risico namen om moeilijke operaties uit te voeren lagere scores - er overleden namelijk meer mensen onder hun mes.
De artsen die geen poot uitstaken hadden hoge scores, ook al werden de levens van hun patiënten geen van allen verlengd. De artsen die wel het risico durfden te nemen, voelden druk om 'gemiddeld' te presteren. Wat het effect van dergelijke systemen is op ondernemerschap en innovatie laat zich raden. Dat is voor mij de paradox: op de lange termijn vermindert de creatieve industrie ons creatief vermogen.
Zo kom ik terug bij je analyse dat ik privacy en autonomie als één ding zie. Dat klopt. Ik zie die dingen als fundamenteel met elkaar verbonden. In een sociale wereld is privacy het recht je aan sociale druk en conformisme te onttrekken, je eigen ideeën te vormen, en aan mainstream en populisme te ontsnappen.
In een wereld waarin de druk om perfect te zijn toeneemt, beschrijf ik privacy als het recht om imperfect te zijn. En daarmee eigenlijk het recht om mens te zijn. Privacy biedt ruimte om anders te denken, iets dat essentieel is als je écht wilt innoveren, en niet alleen Silicon Valley's ‘hoe meer data, hoe beter’-model wilt kopiëren.
Nieuwe begrippen als social cooling helpen dat inzicht hopelijk te verspreiden. Maar ook nieuwe wetten helpen enorm. De GDPR is wat dat betreft een verademing, omdat die de deur open zet voor de zoektocht naar ethische businessmodellen.
Tot slot denk ik dat we goede voorbeelden nodig hebben die de problemen tastbaar en inzichtelijk maken. SETUP ontwikkelt inderdaad humoristische voorbeelden voor een breed publiek. Zo stond er vorig jaar op de Dutch Design Week een koffiezetapparaat, dat je goede of slechte koffie gaf op basis van je postcode. Hoe lager de 'statusscore' van de wijk waarin je woont, hoe wateriger de bak. Het maakte tastbaar dat data steeds concretere gevolgen gaan krijgen in je leven.
Ik denk al met al dat ik geen uitzondering ben, maar gewoon iets voorloop omdat ik de werking en invloed van de data-industrie wat beter doorzie dan de gemiddelde Nederlander. Gelukkig zie ik steeds meer kritische vragen bij het brede publiek ontstaan, zoals nu met de roep om een referendum over de sleepwet.
Ik denk dat we de schaduwkanten van data eerder kunnen herkennen, en hoop er met mijn werk voor te zorgen dat we ‘boem is ho’-beleid kunnen voorkomen. Ik wil daarom eindigen met deze vraag: wat is er volgens jou nodig om in een vroeger stadium het kind en het badwater van elkaar te kunnen onderscheiden?
Zwaai,
Hotelcake junkie
PS: ik heb dat Amerikaanse bedrijf met zijn 70.000 signalen toegevoegd aan creepycompanies.com, een website die ik vorig weekend lanceerde om - wederom - het bredere publiek voorbeelden te bieden van deze schaduwkant van data. Dank voor de tip :-)