Om je vraag te beantwoorden: alvorens die beslissing te nemen zou ik iets meer moeten weten over die hypothetische chip. Wat doet die precies, waar in het lichaam bevindt hij zich, wat zijn de effecten op het kind en van wie is het implantaat? Is de chip verbonden met een netwerk of niet? Verzamelt hij op de een of andere manier data of worden de gegevens nooit opgeslagen? Welke eerdere tests zijn er gedaan met het implantaat in mensen? Wie maakt de chip? Is het ontwerp bedrijfseigendom of open source?
Uiteraard zou ik wat ernstige zorgen hebben voor ik vrolijk een technologisch object in het lichaam van mijn pasgeboren kind zou implanteren, voor de rest van zijn leven. Maar ik zou niet uit principe tegen zijn. Ik geloof dat technologie een rol heeft in het verbeteren van het leven van mensen. Mijn reactie zou niet technofobisch zijn, maar voorzichtig.
De vragen die jij van mensen verwachtte over privacy, bescherming van de gegevens en veiligheid van de techniek zijn trouwens ook ethische vragen. Voor mij is de vraag ‘zou ik dit in mijn kind implanteren?’ niet de enige over de ethische implicaties van het geschetste scenario.
Er zijn vele voorbeelden van slechte bescherming van data of privacy, waardoor een technologie die aanvankelijk onschadelijk leek potentieel als wapen zou kunnen worden ingezet. Een technologische vinding komt nooit alleen op de wereld, maar brengt altijd een stukje van de toekomst met zich mee. Een toekomst die ons heden worden als we die technologie in ons leven toelaten. We kunnen de verdere ontwikkeling onmogelijk voorspellen.
Een chip die vandaag in mijn baby wordt geïmplanteerd, kan over twintig jaar de bron van discriminatie van mijn kind zijn, of overmorgen het doelwit van een vijandige aanval. Het is van belang te beseffen dat deze scenario’s niet slechts denkbeeldig zijn. Als de technologie voorhanden is en er veel op het spel staat, dan zal die technologie als wapen worden gebruikt.
Ik wil je vragen even stil te staan bij de recente onthullingen in de pers over de rol van Facebook en Twitter bij de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen. Om te verdienen aan advertenties bieden beide bedrijven verfijnde instrumenten aan waarmee specifieke delen van hun markt kunnen worden benaderd. Die kunnen zó nauwkeurig worden ingezet dat een advertentie slechts op één enkel individu wordt gericht. Nu blijkt dat Amerikaanse kiezers in de aanloop naar de verkiezingen voor 100.000 dollar aan strategische geplaatste posts te zien hebben gekregen.
In een persverklaring toonde Mark Zuckerberg zich vorige week verontwaardigd over de rol die Facebook heeft gespeeld, en gaf hij toe dat er niet genoeg is gedaan om inmenging in het democratische proces door deze krachten te voorkomen. Degenen die invloed uitoefenden hoefden niet eens bij Facebook in te breken, of gebruik te maken van het soort kwetsbaarheden waar hackers zich gewoonlijk van bedienen. De (vermoedelijk) Russische betrokkenen die invloed wilden kopen, deden dat door gebruik te maken van instrumenten die Facebook aanbiedt aan legitieme adverteerders.
Zij zetten deze instrumenten dus in voor een ander doel dan Facebook had bedoeld. Alle technologieën, zonder uitzondering, zullen op onbedoelde manieren worden gebruikt, omdat de maatschappelijke context waarin ze zich bevinden in beweging is. Zoals William Gibson ooit schreef in zijn boek ‘Burning Chrome’: de straat vindt zijn eigen nut voor dingen. Een technologisch object dat met de beste bedoelingen is ontwikkeld, kan en zal zeer waarschijnlijk onbedoelde toepassingen krijgen.
Terugkomend op de ethische vraag die je stelde, ik zou graag in die richting verder gaan en wat wedervragen stellen: gezien je ruime ervaring met het op de markt brengen van technologische producten neem ik aan dat je hebt gewerkt met een breed scala aan technici en ontwerpers. Hoe wordt er in jouw professionele omgeving omgegaan met zulke ethische vragen? Is er een breed bewustzijn over deze kwesties? Welke rol spelen deze ethische vragen in de ontwikkelingscyclus van een product? Heb je in je lange carrière gemerkt of de opvattingen hierover veranderen?
Salud,
Luis