14 januari 2017, 12:00 - 17:00
De Oosterpoort, Groningen
Verkenning van de toekomst van storytelling: spreading stories.
Meetup @ ESNS
VPRO Medialab Meet Ups
Als omroep vertel je verhalen op tv, radio en internet. Maar verhalen zijn tegenwoordig overal: op je lijf, in de trein, op je telefoon. Hoe kun je nieuwe en onverwachte platforms inzetten om verhalen te vertellen? Welk verhaal leent zich voor welk medium? En niet onbelangrijk, hoe bereik je daar publiek? Met de reizende dialoog ‘VPRO Medialab Meet Up’ trekt VPRO Medialab het land in om de toekomst van storytelling te onderzoeken. Mediamakers en verhalenvertellers met verschillende achtergrond en vanuit diverse disciplines ontmoeten, onderzoeken en inspireren elkaar: van programmamaker tot journalist, van creative coder tot game-ontwikkelaar en van kunstenaar tot innovatie-expert.
In samenwerking met 5 landelijke mediafestivals onderzoeken we 5 aspecten van storytelling. Op Eurosonic/Noorderslag is dat Spreading Stories.
Meet Up @ ESNS
Eurosonic Noorderslag is het belangrijkste platform voor Europese muziek en is voor veel acts een belangrijke stap geweest in hun internationale doorbraak. ’s Avonds krijgt muziektalent de kans om zich te presenteren aan muziekliefhebbers en professionals. Overdag vindt een conferentie plaats voor Europese muziekprofessionals. Samen met Eurosonic Noorderslag lanceert VPRO Medialab dit jaar de Future of Media-programmalijn in de conferentie. Het thema is spreading stories: hoe bereik je mensen die geen radio meer luisteren? Hoe gaan omroepen en muzikanten om met het veranderende medialandschap? Wie zijn de nieuwe spelers in dat landschap en hoe pakken andere Europese makers en mediaplatforms dat aan?
Tickets bestellen
Ticketsale is gestart! Kaarten kosten €10, klik hier om te bestellen. Je wordt gevraagd een account aan te maken. Er is een beperkt aantal beschikbaar, vooraf kopen wordt aangeraden.
Voor bezoekers in het bezit van een Eurosonic Noorderslag Conferentiepas is het mogelijk de Meet Up gratis te bezoeken. Hiervoor zijn echter een beperkt aantal plekken beschikbaar. Meld je op 14 januari bij de VPRO Medialab desk in De Oosterpoort rond 11.45 uur.
Keynote: Chris Price (BBC Radio 1)
De Oosterpoort, B12 - Panel Room, 12:00 - 13:00 uur
Chris Price, Hoofd Muziek van het toonaangevende jongerenmerk BBC Radio 1 en 1Xtra, weet alles van de snel veranderende muziekconsumptie van jongeren en hoe dat als omroep bij te kunnen benen. In zijn presentatie, "Digital Music: Navigating the Teen Years", bekijkt hij de groeipijnen van de wereldwijde streaming economie, geeft inzicht in wat Radio 1 en de BBC doen als reactie daarop en schetst een toekomstvisie waarin radio en streaming betere partners kunnen zijn.
Meet the Media rounds
De Oosterpoort, 13.30 – 14.00 & 14.10 – 14.40
Samen met Eurosonic/Noorderslag nodigen we inspirerende (inter)nationale makers en mediaplatforms uit. Bij het Meet the Media format draait het om het actief delen van ideeën, leren van elkaars ervaringen, netwerken en co-creëren. Moeilijkheden, successen en leermomenten kunnen met elkaar besproken worden. In twee rondes kies je twee van de acht mediamakers om bij aan tafel te schuiven. De 8 mediamakers komen vanuit diverse werkvelden en hebbenn verschillende achtergrond maar allemaal met ervaring in het op vernieuwende manieren verspreiden van verhalen: spreading the stories. Binnenkort maken we de makers bekend.
Mark Egan is mobile videospecialist. In het verleden was hij een award winnende videojournalist en trainer bij de BBC, nu traint hij nieuwsorganisaties en bedrijven wereldwijd in het gebruiken van smartphones om video- en social-content van hoge kwaliteit te creëren. Hij is faculteit lid van Eurovision Academy en geeft cursussen over het filmen en monteren van film op smartphones.
Greg is freelance hoofd Digitaal bij het onafhankelijke muziekblad Loud and Quiet. Hiervoor was hij redacteur van NME.com en muziekverslaggever voor BBC 1 en 1Xtra. Greg is driemalig jurylid bij de Mercury Prize en is verantwoordelijk voor de gehele digitale strategie van Loud and Quiet, inclusief het co-presenteren van de Midnight podcast serie. Recente bijdragen deed hij ook voor Vevo, BBC Music, NME en Beats 1.
Greg wist de overgang van gevestigde media naar een succesvolle digitale strategie van Loud and Quiet in zeer korte tijd te realiseren. In 10 maanden tijd lanceerde Loud and Quiet een cross-platform site, podcast serie, video franchise, radioshow en nieuwe partnerships.
Sinds maart 2016 is Niels eindredacteur bij 3voor12, het platform voor all-things-music bij de VPRO. Van maandag tot en met donderdag host 3voor12 ook een drie uur durende radioshow in de avond op 3FM. In het verleden was Niels verantwoordelijk voor de marketing bij boekingskantoor Friendly Fire, A&R en marketing voor diverse Nederlandse artiesten en labels zoals PIAS, Universal en Sony. Sleutelwoorden zijn nieuwe media, muziek, muziekindustrie, journalistiek, festivals en marketing.
Gerard WalhoF begon zijn carrière bij VPRO in 1984 als programmamaker voor VPRO Radio, voornamelijk op 3FM met programma’s als Het Front, Frontlinie en La Stampa, maar ook op Radio 2 (Talk Radio), Radio 4 en Radio 5 (De Avonden).
In 1992 hij werd redacteur bij 3FM waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het crossmediabeleid en mediastrategie voor het uitzenden van festivals als Pinkpop en Lowlands. Gerard is ook mede initiator van 3voor12 dat is opgericht in 1998. In 2008 begon Gerard als redacteur muziekprogrammering bij Radio 6 en was ook verantwoordelijk voor de inhoud van alle muziekprogramma’s op die zender. Sinds 209 is hij hoofdredacteur van VPRO Radio.
Floris Daelemans begon met het maken van radio in 1984 op zijn elfde, toen hij zijn eigen FM zender bouwde en in het bouwproces de familie tv-set vernielde. Dat is tegenwoordig niet veel anders: met een diploma in systeem enginering en een aantal decennia ervaring in het hosten en produceren van radioshows breekt hij het medium af en herbouwt hij de funderingen. Als innovator voor de publieke omroep VRT in België werkt hij actief aan de digitale toekomst van radio.
Kaisa Alenius is een documentairemaakster bij Yle, de Finse publieke omroep. In de afgelopen jaren was Kaisa onderdeel van het team dat nieuwe crowdsourced formats maakt waarin passie en kennis van tv-formats worden gecombineerd. De eerste crowdsourced-productie King Matti and Eurodance Lovers kreeg een eervolle vermelding van de Kaura prijs en was genomineerd voor de Venla Finse Televisie award. De tweede crowdsourced documentaire To Nightwish With Love ging in augustus 2016 in premiere. Kaisa werkt sinds 2003 als cultuurjournalist, regisseur en scenarist. De afgelopen 10 jaar heeft ze documentaires en reality programma’s geschreven en geregisseerd. Ook werkte ze voor Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. Momenteel werkt ze aan een website over letterkunde voor Yle, waarbij een samenwerking met Finse bibliotheken, tientallen schrijvers, meer dan 80 bloggers en duizenden lezers betrokken zijn.
Sami Hahtala is producent, concept ontwikkelaar en contentadviseur bij Yle, de Finse publieke omroep. Met bijna 20 jaar ervaring op het gebied van conceptontwikkeling en user experience in verschillende sectoren, focust hij zich sinds kort op het produceren en ontwikkelen van content voor tv en verschillende vormen van digitale media bij Yle Arts and Entertainment. Sami produceerde twee crowsourced documentaries: King Matti and Eurodance Lovers en To Nightwish with Love. Beiden waren volledig gebaseerd op materiaal dat beschikbaar is gesteld door het publiek. Voor To Nightwish With Love doneerden honderden mensen uit meer dan 50 landen ongeveer 200 uur aan materiaal. Voor een documentairemaker geeft crowdsourcen toegang tot plekken en mensen die normaal gesproken buiten bereik blijven bij traditionele tv-producties.
Fiona Fortuin (1982) is editor van Noisey Nederland. Onder haar leiding is de lokale tak sinds de oprichting vier jaar geleden uitgegroeid tot een van de grootste muzieksites van Nederland.
Jeroen Pen (1987) begon als journalist op de webredacties van prachtige, statige titels met een rijke offline geschiedenis. Daar verrekte hij met enige regelmaat een spier bij de worsteling die online journalistiek voor traditionele media vaak is. Nu werkt hij voor Brandpunt+, het op millennials gerichte online nichtje van het roemruchte KRO-NCRV programma. Daar veranderde de eerder genoemde worsteling in een woeste vreugdedans, omdat het eindelijk wél lukt om een nieuwe generatie te bereiken. Hoe online journalistiek voor iedereen tot een dergelijke dans kan verworden, komt Jeroen vertellen bij The Future of Media.
Rufus Kain (1989) is cultureel antropoloog en muzikant. Ruim zes jaar heeft hij festivals georganiseerd en wekelijks artiesten geïnterviewd op Amsterdam FM. Als Nederlandstalig singer-songwriter heeft hij drie albums en een poëziebundel uitgebracht. Waar veel muziekjournalistiek draait om de waan van de dag, schrijft Kain over de politieke en economische kant van de muziekindustrie.
Festival, labels, media & managers panel
De Oosterpoort, B7 - Panel Room, 13:30 - 14:30 uur
Als het festivalseizoen eraan komt, steken labels, managers, festivals en media de koppen bij elkaar om agenda’s te matchen. Festivals hebben vaak exclusieve content nodig om ticketverkoop een impuls te geven en doelgroepen te bereiken. Maar met een toenemend aantal aanvragen van die interviews, social media take overs, meet & greets en live streams van een toenemend aantal festivals wordt dit steeds lastiger. In dit panel zitten een aantal belangrijke spelers in de muziekindustrie, waaronder managers, festivals, labels en media. Ze praten over de moeilijkheden en bekijken naar mogelijke manieren waarop effectiever samengewerkt kan worden. Moderator: Nikki McNeil.
Andras is al 15 jaar werkzaam in de internationale muziekindustrie. Hij was medeoprichter en directeur van het populaire muziek ontwikkelingsprogramma van het Hongaarse Ministerie van Cultuur en werkte als programma coördinator van Music Export Hungary. Voordat hij begon als International Relations Director bij Sziget Cultural Management in 2010, werkte Andras voor boeking- en managementkantoor Budapestrocknroll en was medeoprichter en CEO van het onafhankelijke label Zene360. Bij Sziget ziet hij toe op de internationale sales en marketing van Sziget en Balaton Sound. Daarnaast is hij ook oprichter en hoofd van de European Marketing and Communication Group bij Yourope, the European Festival Association.
Katia Giampaolo is manager van de ETEP top 5 artiest Joycut, die veel toerde in Amerika, Canada, Europa en Azië en speelde op SXSW, Europavox, Positivus, CMJ, Rock For People, Rock En Seine. Als mededirecteur maakt Katia deel uit van het team dat Bologna’s beroemde Estragon Club runt, waar muzikanten als Paul Weller, Queens of the Stone Age, Arctic Monkeys speelden. Ook is ze lid van het managementteam van BOtanique festival en het Italiaanse lid van het The Europavox Project. Daarnaast is lid van International Music Managers Forum's Live Committee.
Nikki heeft ruim 18 jaar ervaring in de muziekindustrie, bij diverse labels en boekingskantoren. Momenteel werkt ze samen met Clare Dover bij Global Publicity, nadat ze dit in 2007 oprichtte. Ze is gespecialiseerd in wereldwijde pr en communicatie voor muziek, festivals en evenementen. Klanten zijn onder andere Amsterdam Dance Event, Dave Clarke, EXIT Festival, Mysteryland en OFF Festival.
Ruth begon Beggars Group in 2002 als een landelijke radio plugger waarbij ze een nieuwe ‘live‘ rol ontwikkelde voor festivals, live shows, merchandise, live marketing en merkpartnerships. Momenteel is ze lid van het bestuur van Beggars Group en verzorgt ze Global Live Licensing voor de artiesten van het label.
Na een carrière als assistent, producent, programmeur en directeur, werkte Ben vanaf 2003 voor live events en tegelijk ook 3FM’s paradepaardjes: de 3FM awards en 3FM Serieus Request, een jaarlijkse inzamelingsactie die tot nu toe meer dan 90 miljoen euro heeft verzameld en spin-offs kent in 8 andere landen. Ook bij de vele live uitzendingen van 3FM vanaf de grootste festivals in zowel binnen- als buitenland was Ben betrokken. In zijn rol als Manager Events en Projecten is Ben de verbindende factor tussen festival organisatoren, artiesten, management, boekingskantoren, labels, etc. Daarnaast is hij vicevoorzitter van EBU Eurosonic werkgroep. Dit is het EBU-partnership met radiostations gespecialiseerd in programmering voor jongeren en livemuziek. Zijn andere perspectief op livemuziek is visueel, namelijk als gerenommeerd live fotograaf.
Data vs. Discjockey panel
De Oosterpoort, 15.00 – 16.00 uur
In het Data vs. Discjockey panel draait het om de spanning tussen het algoritme en de onafhankelijkheid van de (muziek)maker en -media. Hoe relevant is een diskjockey tegenwoordig als op basis van big data een algoritme ook persoonlijke aanbevelingen kan doen zoals spotify? Over gecureerde media, big data, aanbevelingen en de ‘Buzzfeedifying’ van de media. Moderator: Greg Cochrane. Panelleden worden binnenkort bekend gemaakt.
Sinds 10 jaar zoekt Menno Visser naar alternatieve hits die een groter publiek kunnen bereiken. Als muziekredacteur bij de alternatieve radioshow 3voor12 Radio op NPO 3FM is hij altijd op zoek naar cross-over potentie van opkomende acts, daarbij vooral afgaand op zijn onderbuikgevoel en, hopelijk, goede smaak. In het verleden werkte Menno als muziekjournalist voor verschillende media, was hij Dj bij het alternatieve radiostation KINK FM en hitlijst onderzoeker voor het radio magazine Music & Media.
Chris Price, Hoofd Muziek van het toonaangevende jongerenmerk BBC Radio 1 en 1Xtra, weet alles van de snel veranderende muziekconsumptie van jongeren en hoe dat als omroep bij te kunnen benen. In zijn presentatie, "Digital Music: Navigating the Teen Years", bekijkt hij de groeipijnen van de wereldwijde streaming economie, geeft inzicht in wat Radio 1 en de BBC doen als reactie daarop en schetst een toekomstvisie waarin radio en streaming betere partners kunnen zijn.
Fiona Fortuin (1982) is editor van Noisey Nederland. Onder haar leiding is de lokale tak sinds de oprichting vier jaar geleden uitgegroeid tot een van de grootste muzieksites van Nederland.
Greg freelance hoofd Digital bij het onafhankelijke muziekblad Loud and Quiet. Hiervoor was hij redacteur van NME.com en muziekverslaggever voor BBC 1 en 1Xtra. Dit driemalig jurylid bij de Mercury Prize is verantwoordelijk voor de gehele digitale strategie van Loud and Quiet, inclusief het co-presenteren van de Midnight podcast serie. Recente bijdragen deed hij ook voor Vevo, BBC Music, NME en Beats 1.
In 2000 behaalde Dieter zijn Master of Economics aan de Universiteit van Antwerpen, waarna hij zes jaar als projectmanager aan ERP systemen werkte. In 2006 startte hij bij de VRT, de Vlaamse publieke omroep, en speelde hij een rol bij de implementatie van VRT’s eerste geïntegreerde file-based productie systeem. Daarna werkte hij aan diverse digitale mediaprojecten, zoals het journaal, sport websites en online video distributie. In 2011 werd hij verantwoordelijk voor productinnovatie op de afdeling Technologie en niet zonder succes, want vanaf 2012 is Dieter hoofd van de nieuwe Research & Development afdeling.