De VPRO heeft een naam hoog te houden als het gaat om het bijhouden van de nieuwe ontwikkelen op het gebied van technologie en media. Sinds april vorig jaar staat in Eindhoven daarom het VPRO Medialab. Midden op het Strijp-S terrein, in het hart van de innovatieve creatieve industrie, werkt een klein groepje mensen aan innovaties op mediagebied. Het doel is om nieuwe manieren te ontwikkelen om de verhalen van de VPRO te vertellen. Daarom organiseert het Medialab evenementen en werken ze zo veel mogelijk samen met allerlei techneuten en creatievelingen. Een manier om dat te doen is de hackathon. Daarin werken kleine groepjes in twee dagen een idee uit. Aan het eind moeten ze een prototype presenteren.
Eerdere hackathons gingen over virtual reality, muziek en gezichts- en emotieherkenning. Deze twee dagen in september gaat de VPRO op zoek naar een bot. Een bot is een computerprogramma dat op een persoonlijke manier direct met de gebruiker communiceert. Zo zijn er al veel bedrijven die bots gebruiken als klantenservice, maar ze zijn ook handig als nieuwsvoorziening, psycholoog of agendahulpje. Een goede bot werkt met kunstmatige intelligentie: hij leert van zijn gebruikers en wordt zo steeds slimmer en beter in zijn vak. In de toekomst zullen mensen steeds meer gaan communiceren met robots, maar het gesprek verloopt nu nog niet altijd even vlotjes. Bots begrijpen mensentaal vaak niet goed, wat leidt tot frustraties.