Op 31 mei en 1 juni 2022 zochten 5 gecombineerde omroep/event-teams naar nieuwe manieren van eventbeleving

Tijdens de corona-pandemie hebben we menig festival en event online beleefd - wat misten we daarbij de collectiviteit en onverwachte ontmoetingen! Logisch dat iedereen nu dolblij is dat ze weer dicht op elkaar gepakt linksvoor kunnen staan. Maar die online ervaringen hadden tegelijkertijd ook voordelen, denk aan toegankelijkheid, geen reistijd en CO2-uitstoot, geen oordoppen nodig. En ze gaven een impuls aan nieuwe creatieve vormen van beleven en verbinden.

Deze hackathon vond na 3 online edities in 2021 weer live plaats, voor de gelegenheid in Db's Studios in Utrecht. Vijf gecombineerde teams van omroepen en festivals/events gingen op zoek naar innovatieve manieren van eventbeleving, waarbij de live en online werelden elkaar ontmoeten en versterken en die meerwaarde heeft voor publiek. Hoe breng je onsite en online bezoekers met elkaar in contact? Welke hybride vormen zijn denkbaar? Simultaan, synchroon, decentraal? En welke tools zijn beschikbaar om dit op een open manier te kunnen doen?

Pitches op het NPO Innovatiefestival
In twee dagen creërden de teams een prototype/visualisatie van hun concept. Deze werden gepitcht aan een professionele jury en publiek tijdens het NPO Innovatiefestival in De Vorstin op donderdag 2 juni 2022. Het winnende team, Team HUMAN/Brainwash gaat hun concept klaarmaken voor een validatie-aanvraag bij NPO Innovatie.

Reacties deelnemers

"We vonden gisteren een hele nuttige dag met inspirerende voorbeelden en we gaan zeker verder onderzoeken met OhYay wat we daarmee kunnen"

"Fijne en intense dagen en goede feedback. Het was een leuke ervaring."

"Het was intens en erg leuk om aan mee te doen. Dank voor goede organisatie en begeleiding! "

Te gast: Lilian Stolk (The Hmm)

Tijdens deze hackathon hadden we tijdens de inspiratie-ochtend Lilian Stolk te gast. Met haar platform voor internetcultuur, The Hmm, experimenteert zij veel met hybride events. In haar presentatie gaf zij een aantal concrete tips aan de teams, zoals 'geef niet alleen aandacht aan een optreden, maar ook alle omlijsting van een live ervaring, zoals de wachtrij, de bar etc' en 'rituelen rondom de hybride ervaring kunnen de ervaring van online bezoekers versterken'. In dat kader heeft The Hmm een speciale geur ontwikkeld die gesprayed wordt op alle Hmm-events en waarmee online bezoekers ook hun thuisplek in The Hmm-sfeer kunnen brengen. The Hmm heeft ook een eigen, toegankelijk platform voor livestreaming en chat ontwikkeld. De code hiervan is open en beschikbaar via GitHub dus stond ook ter beschikking aan de hackathon-deelnemers. 

Jury

De pitches van de teams werden beoordeeld door een driekoppige professionele jury. 

Simone Mutsaers
Senior onderzoeker, NPO Innovatie

Lilian Stolk
Oprichter en directeur van The Hmm, platform voor internetcultuur

Elsa Gorter
Online genrecoƶrdinator Cultuur, NPO

En de winnaar is... šŸ„Team Brainwash Festival Friends

Brainwash Festival Friends is een concept om vooraf het Brainwash Festival al in contact te komen met gelijkgestemden. Via een Telegram-groep sluiten potentiele bezoekers zich aan bij een host die hen vooraf van verdiepende info voorziet, en die tijdens het festival fungeert als een verlengstuk van de groep en zo hun vragen kan overbrengen aan sprekers, of rapporteert via een livestream. 

De jury: 
"Een creatief concept dat inzet op de voorpret. Het kan meerwaarde hebben voor zowel de online als de onsite bezoeker. Slim om gebruik te maken van bestaande kanalen en mensen zich te laten verbinden aan een curator. Het vernieuwende zit hem in de langetermijnconnectie met de gebruiker. De jury denkt dat dit concept ook in te zetten is voor andere types festivals, en dat het concept hiermee breder toepasbaar en goed schaalbaar is."    

Teamleden: Tjebbe Venema, Lisanne Snelders, Guus Christiaans, Jekke Mink, Rogier de Ruijter. 

Team FOMOFOON

NTR

Als je niet op een festival kunt zijn heb je vaak last van FOMO. Daarom dacht team NTR: hoe leuk als je dan kan inbellen naar telefooncellen die op een festivalterrein staan, de FOMOFOONs, en zo in contact kan komen met een random festivalbezoeker, een reporter of misschien zelfs een artiest! Via de trilfunctie in de app kun je thuis op innovatieve wijze ook de beats van de concerten meebeleven. 

Teamleden: Ingrid Walschots, Luc Willems, Eline Kruk, Cécile van Wijnsbergen, Gideon Karting, Tijmen Ennik


 

Team RE:LIVE

3voor12/Lowlands

Dit team wil de live festivalervaring op het festival zelf zoveel mogelijk ongemoeid laten, en bezoekers lekker in het moment laten zijn. Zij signaleren wel dat er juist na afloop van een festival heimee is bij de bezoekers die geweest zijn, behoefte om het te herbeleven. En mensen die het festival gemist hebben willen ook iets meekrijgen van de ervaring. Het concept RE:LIVE is een online sociaal live-event, circa een week na een festival. Hier worden professioneel gemaakte concertregistraties gestreamd en kun je als bezoekers elkaar ontmoeten. Zie het als een gezamenlijke premiere van de on demand festivalcontent.  

Teamleden: Reinier de Bruijne, Christiaan Walraven, Delyan Pragov. Bente Bollman, Richenne Zeebregts. 

Team OntwerpOntdekkers

VPRO Tegenlicht/Dutch Design Week

Met 300k bezoekers is het op de Dutch Design Week vaak erg druk en zijn de ontwerpers veel in gesprek, de locaties zijn niet even toegankelijk, niet iedereen lukt het om naar Eindhoven te komen. Terwijl je wel betrokken wil zijn. VPRO OntwerpOntdekkers is een online, interactieve tour langs interessante festivallonderdelen waarbij je in break-outs direct met de ontwerper in gesprek kunt gaan. 

Teamleden: Maxi Meisner, Sander Akkermans, Pleuni van Keulen, Daan Kuys

 

Team BuitensteBinnen

KRONCRV

Team KRONCRV kon helaas maar 1 dag meedoen aan de hackathon en werkt daarin aan een concept waarbij online bezoeker het BinnensteBuiten-festival op innovatieve manier kunnen meebeleven. Ze ontwikkelden een veelbelovend prototype in platform Ohyay. 

Teamleden: Yaniv Wolf, Mariette Edel, Ines van den Adel

meer van het medialab