Is er een leven denkbaar voor een nieuwsbrief buiten je inbox? Hoe maak je van een simpele nieuwsbrief een interactief product? Op 15 en 16 april 2021 doken 26 hackathon-deelnemers in de creatieve mogelijkheden van de nieuwbrief.

Nieuwsbrieven worden steeds populairder. Maar de meeste nieuwsbrieven zijn bij uitstek eenrichtingsverkeer. Zou er meer interactie mogelijk zijn met een nieuwsbrief? Zou het een tool kunnen zijn voor dialoog met je achterban; niet alleen zenden maar ook ontvangen? Hoe versterk je het gevoel bij nieuwsbrieflezers dat ze een community vormen met de andere abonnees? Wat is de essentie van een nieuwsbrief en zijn andere verschijningsvormen of platforms denkbaar - via chat, Clubhouse of juist handgeschreven post? 

Deze elfde VPRO Medialab-hackathon was ook een primeur, dit was namelijk de eerste online hackathon. Gehost door duo Jekke Mink en Jing Foon Yu bleek een remote hackathon ook dynamisch en interessant te kunnen zijn. 

Online hackathon, #hoedan? 

Twee dagen lang werkten coders, kunstenaars en mediamakers in zes teams keihard samen. We discussieerden in Zoom breakout-rooms, plakten Mural-boards vol digitale post-its, gaven feedback via Mentimeter en borrelden in Wonder.me. Na een inspiratiesessie door Toon Toetenel, werden de teams bekend gemaakt en begon de brainstorm. Vervolgens werd er geschetst, gemaakt, ontworpen en geëxperimenteerd. Aan het einde van de tweede dag presenteerden de teams hun prototypes aan de jury en toegestroomd online publiek. 

Mural homeboard

En de winnaar is...

Team Augmented Duck!

Hester Knieriem, Tjebbe Venema, Maartje van Beuningen en Kyllian Lockefeer wonnen de hackathon met team Augmented Duck. Ze introduceerden een augmented reality nieuwsbrief, genaamd BOX. BOX richt zich op middelbare scholieren. In de AR-wereld van BOX kunnen middelbare scholieren, in hun eigen veilige omgeving, op een vernieuwende manier meer te weten komen over voor hen relevante onderwerpen zoals seksualiteit, geld of klimaat. De kunnen ook reacties achterlaten in AR. Deze vorm van storytelling trekt je uit je inbox en voegt een extra laag toe aan hun vertrouwde omgeving. Hierdoor voelen ze zichzelf zeker genoeg om persoonlijke problematiek te bespreken.

De jury was onder de indruk van een AR-toepassing die geen gimmick is, en passend lijkt voor deze lastig te bereiken doelgroep. 

De komende tijd zal team Augmented Duck in gesprek gaan met VPRO Medialab en NPO Innovatie over doorontwikkeling. 

Jury

De concepten van de teams van de hackathon werden beoordeeld door een vakkundige jury, bestaande uit: 

Annica Peters - Hoofd Team Online bereik en interactie van de VPRO.

Elger van der Wel - Online media-adviseur, eigenaar van wekelijkse media-nieuwsbrief Elger.

Dylan van Rijsbergen - Senior digital innovation adviseur bij NPO Innovatie. 

Team Beste <voornaam>

Dit team baseerde hun naam op een standaard nieuwsbrieftemplate Beste <insert voornaam>. In hun concept genaamd 'De brief aan de Koning' kan iedereen met een maatschappelijke visie een brief aan de Koning schrijven. Een plek waar ruimte is voor nuance, waar maatschappelijke samenhang ontstaat en een plek waar zowel het volk als de politiek zijn informatie en inspiratie uit kan putten. Een landelijke denktank in nieuwsbrief vorm.  

Teamleden: Ties Gijzel, Hay Kranen, Celeste Hesp, Pieter Glerum en Melissa Roersma


 

Team Penvrienden

Deze pitch bracht bij velen een lach op het gezicht. Een creatief spektakel waarbij ze erin slaagden helder het hun concept weer te geven. Kinderen met een taalachterstand tussen 9 en 11 jaar maken samen met bekende Nederlandse rappers muziek. Via mail krijgen de deelnemende kinderen een mail van de rapper waarbij ze ieder een eigen persoonlijke zin mogen toevoegen aan de rap. Als er genoeg zinnen zijn maakt de rapper er een complete single van. 

Teamleden: Jeroen van de Nieuwenhof, Laila de Miranda, Cindy Bake en Patricia Beekelaar

Team Wederzijdse Beïnvloeding

Bij team Wederzijdse Beïnvloeding staat samenwerking centraal, maar op welke schaal? Hun concept houdt grote discussies op klein niveau door het inzetten van een reversed nieuwsbrief. Door een maatschappelijke probleem niet openlijk, maar in kleinere groepen te bespreken, krijg je geen overvloed aan data, maar een aantal oplossingen die daarna weer worden samengevoegd tot één oplossing. Van klein naar groot en weer naar terug naar klein. 

Teamleden: Abel Vos, Ernst Bunders, Anneke Ykema, Leonieke Verhoog en Gert Bosgra

 

Team Reply Read

Is de dood overwinnelijk? In Reply Read schrijf en groep schrijvers een verhaal over het onsterfelijke. Het verhaal bestaat uit verschillende perspectieven. Elke schrijver vertegenwoordigt één personage. Wat de personages doen bepaalt het publiek. Door middel van kleine Telegramgroepen adviseren de lezers de personages. Hierna ontvang je iedere week een nieuw hoofdstuk van het verhaal in je inbox. 

Teamleden: Julia Veldman, Bas Marijnissen, Kylian van Herwaarden, Onno Bruins en Melle Koletzki

Team Pop Your Bubble

De publieksprijs ging naar Pop Your Bubble. Hier draait alles om het 'poppen' van je eigen bubbel. Deze frisse anti-nieuwsbrief neemt je mee op de reis waarvan je niet wist dat je hem wilde maken. Een bekend persoon uit jouw bubbel neemt je mee op avontuur buiten jullie bubbel. Leuk of niet, in ieder geval een frisse blik. Denk aan Typhoon op de Huishoudbeurs of Bram Vermeulen bij een Andre Rieu-concert.

Teamleden: Renee Legebeke, Anne Stoop en Henk Jan Bouwmeester

meer van het medialab