Nieuwsbrieven worden steeds populairder. Maar de meeste nieuwsbrieven zijn bij uitstek eenrichtingsverkeer. Zou er meer interactie mogelijk zijn met een nieuwsbrief? Zou het een tool kunnen zijn voor dialoog met je achterban; niet alleen zenden maar ook ontvangen? Hoe versterk je het gevoel bij nieuwsbrieflezers dat ze een community vormen met de andere abonnees? Wat is de essentie van een nieuwsbrief en zijn andere verschijningsvormen of platforms denkbaar - via chat, Clubhouse of juist handgeschreven post?
Deze elfde VPRO Medialab-hackathon was ook een primeur, dit was namelijk de eerste online hackathon. Gehost door duo Jekke Mink en Jing Foon Yu bleek een remote hackathon ook dynamisch en interessant te kunnen zijn.
Online hackathon, #hoedan?
Twee dagen lang werkten coders, kunstenaars en mediamakers in zes teams keihard samen. We discussieerden in Zoom breakout-rooms, plakten Mural-boards vol digitale post-its, gaven feedback via Mentimeter en borrelden in Wonder.me. Na een inspiratiesessie door Toon Toetenel, werden de teams bekend gemaakt en begon de brainstorm. Vervolgens werd er geschetst, gemaakt, ontworpen en geëxperimenteerd. Aan het einde van de tweede dag presenteerden de teams hun prototypes aan de jury en toegestroomd online publiek.