Veldwerk#7 gaat over Famous Deaths, een sensorische installatie waarin je door geur en geluid de laatste minuten van bekende personen ervaart. Bijv. John F.Kennedy, Whitney Houston, Lady Diana, Moammar al-Qadhafi en Vincent van Gogh.
Leonieke Verhoog spreekt met maker Mark Meeuwenoord van het Nederlandse ontwerperscollectief Polymorf. Famous Deaths is ontstaan uit het project SENSE of SMELL een co-creatie- en onderzoeksproject van de opleiding Communication and Multimedia Design aan de Avans Hogeschool in Breda, waar Meeuwenoord docent is.
Leonieke: "In vier a vijf minuten heb je een hele bizarre ervaring,
het is ook zeker niet geschikt voor claustrofobische mensen."
Meeuwenoord legt in het gesprek de krachtige impact uit van geur op ons lichaam en onze emoties. Als deelnemer aan Famous Deaths wordt je fysiek een donkere mortuarium vrieskist ingeschoven. Alle visuele zintuigen worden afgesloten en zo richt het lichaam zich geheel op het geluid en geur.
In vijf minuten ervaar je in een first-person positie hoe deze beroemdheden mogelijk tot hun einde zijn gekomen. Leonieke ervaarde het verhaal van popdiva Whitney Houston die op 48-jarige leeftijd omkwam in het bad van het Beverly Hilton Hotel waar haar lichaam is gevonden.
‘’Ik hoorde hoe ze langzaam in bad stapte en ik rook ook dat ze in bad ging. Ik rook het sop en ik hoorde dat ze een sigaret op stook’' - Leonieke Verhoog
In 2015 won de installatie de Art & Olfaction Award in Los Angeles voor experimental work with scent. In deze competitie voor worden onafhankelijke parfumerie -projecten blind beoordeeld.