VPRO Medialab zoekt, meer dan de meeste andere omroepen, proactiefsamenwerking met andere spelers in het veld. Die spelers bestaan uit onderwijs- en onderzoeksinstellingen, festivals en creatieve bureaus, uitvinders en designers van elders. Ook werkt Medialab nauw samen met externe partijen die
relevante inbreng kunnen hebben in producties: makers, journalisten, developers, designers, kunstenaars, storytellers en publiek.
metvoordoor
VPRO Medialab jaarplan 2023
In 2023 onderzoekt VPRO Medialab welke mogelijkheden er zijn om boeiende, VPRO-waardige verhalen op innovatieve manier te vertellen en daarbij publiek op nieuwe manieren te betrekken. In samenwerking met PublicSpaces wordt gezocht naar veilige platformen en tools. Een andere belangrijke ambitie is het uitbouwen van het bestaande netwerk van creatieve professionals en partners in media en cultuur. Tot slot werkt Medialab dit jaar door aan eigen zichtbaarheid
en impact, zowel intern als extern.
Ambities VPRO Medialab
Netwerkrol vergroten
Samen (mee)maken
VPRO Medialab experimenteert met tools, platformen en vormen van mediaproductie door redacties in samenwerking met het publiek. Medialab zoekt vernieuwende manieren van contact tussen mens en media. Hoe kan publiek op een zinvolle en creatieve manier bijdragen? Welke niet-commerciële digitale tools maken dit mogelijk? Vindt dit gesprek in de toekomst plaats in 2D of in 3D? Indien dat laatste, hoe verhoudt de VPRO zich tot de Metaverse?
VPRO Medialab blijft ook in het nieuwe jaar nauw betrokken bij conceptontwikkeling en initieert digitale innovatie bij (potentiële) nieuwe projecten binnen de VPRO. Er huist grote potentie in deze projecten, partners en opgebouwde kennis.
Interne impact
Medialab zet zich in 2023 hard in voor samenwerking met online first-minded
teams binnen de VPRO en zijn voorvechter van de noodzakelijke online first
revolutie.