Dit artikel verscheen in VPRO Gids #22 (3 t/m 9 juni 2017) en is de vijfde in een serie portretten van hedendaagse mediapioniers.
De wereld verandert en de media veranderen mee. Makers gebruiken nieuwe technologieën en strategieën om hun verhalen bij het publiek te krijgen. De VPRO Gids portretteert in een serie de voorlopers van de moderne media. In aflevering vijf: online sportconcepter Francien Regelink.
Wat is je beroep?
‘Ik ben begonnen met een blog over hardlopen, dus ik noem mezelf vaak sportjournalist. Maar eigenlijk ben ik tegenwoordig veel meer creative concepter en ondernemer. Ik word gevraagd door sportmerken om online campagnes te verzinnen, waar ikzelf of andere influencers in voorkomen. Als ik een goed idee heb, benader ik zelf ook bedrijven, zoals IKEA en De Bijenkorf. En ik ben schrijver, ik heb een boek geschreven over mijn ervaringen op mijn vijftiende, toen ik een naaktfoto van mezelf naar een jongen heb gestuurd die door de hele school werd verspreid. Door schade en schande heb ik dus de kracht van sociale media ondervonden. Ik geef daar ook nog steeds voorlichting over op scholen.’
Wat voor volgers heb je?
‘Ik word regelmatig herkend, op sport evenementen, maar ook gewoon in de supermarkt. De meeste volgers zijn vrouwen van mijn eigen leeftijd. In het begin profileerde mijn blog ‘Girls Love 2 Run’ zich als de vriendin die je motiveerde als je ging sporten. Ik zette er ook vaak gekke dingen op die ik meemaakte in mijn eigen leven. Maar dat is wat minder geworden, omdat ik toch rekening moest houden met mijn zakelijke contacten. Ik wil nog altijd een keer een marathon op xtc of speed lopen onder toezicht van een sportmedisch team, om te ervaren welke effecten dit heeft op de sportprestatie. Alleen is dit niet mogelijk vanwege de merken waarmee ik werk. Die willen daar niet mee geasso cieerd worden en dat is begrijpelijk.’
Fitgirls zijn nu een echte hype. Hoe kijk je daar tegenaan?
‘Ik noem dat van it-girls naar fitgirls naar shitgirls. Omdat er veel kritiek is op het onrealistische lichaamsbeeld van fitgirls, willen ze het ineens niet meer zijn. Wat een onzin, waar is je eigen mening gebleven? Ik ben een fitgirl en dat blijf ik ook. De belangrijkste reden dat ik sport, is dat ik er goed uit wil zien in de slaapkamer. Maar dat durft verder niemand hardop te zeggen. Ik sta niet met mijn sixpack op de foto, want die heb ik niet. Had ik die wel, dan zou ik direct Women’s Health bellen om te vragen of ik op de cover mocht.’
Bloggers en vloggers hebben steeds meer invloed in de media. Hoe zie je die ontwikkeling?
‘Ik denk dat over twee jaar alle gewone presentatoren op tv vervangen zijn door vloggers. Dat zie je nu al bij bijvoorbeeld RTL Boulevard: veel experts die aanschuiven zijn vloggers. Iemand als Monica Geuze, die dagelijks vlogt en een boek heeft uitgebracht over haar leven, die krijg dan een eigen show. Anna Nooshin heeft de overstap van internet naar tv al gemaakt. Over twee jaar bepaalt zij met Erland Galjaard de koers van RTL, omdat ze veel dichter bij het publiek staat.'
(tekst gaat verder onder afbeelding)
'Ik ben sinds een halfjaar ook aan het vloggen, maar ik vind het heel moeilijk. Het is zo ongemakkelijk om overal je camera bij te pakken en zogenaamd spontaan verder te gaan. Ik zet toch door, want ik denk wel dat ik het kan. Mijn mening wordt tegenwoordig echt gevormd door wat ik bij vloggers zie. Ik vind het leuk om me te laten inspireren door hun stijl, al is het soms wel gênant: als een bekende vlogger een bepaald kledingstuk draagt, is het de volgende dag uitverkocht. Dan blijkt dat iedereen elkaar achternaloopt.’
Die internetpersoonlijkheden worden allemaal gesponsord door merken. Daardoor zijn ze niet objectief, maar hun publiek heeft dat niet altijd door.
‘Vloggers of bloggers worden soms als gezien als journalist en ze profileren zich ook zo, maar ze zijn niet objectief. Die grenzen zijn heel onduidelijk. Ik merk wel dat mensen behoefte hebben aan goede journalistiek die niet betaald is door een merk. Ik zou ook wel graag ongekleurd mijn mening willen geven, maar dat kan niet meer. Ik ben ook ondernemer en moet rekening houden met mijn klanten.'
'Dat commerciële is helemaal geaccepteerd in de vlogwereld. Als een vlogger heel duidelijk zegt dat iets gesponsord is, komt dat meestal omdat hij het niet goed kan verwerken in zijn gewone posts. En volgers houden daar ook niet van. Bij een persoon horen ook voorkeuren voor een merk. Als je ergens geld voor gekregen hebt en je filmpjes zijn nog net zo leuk, accepteren je volgers dat ook. Maar we zijn inderdaad wandelende reclameborden. Dat is niet altijd eerlijk, vandaar dat de Reclame Code Commissie ook steeds strenger wordt en beter toeziet op dergelijke gesponsorde content. Dat vind ik terecht.’
Is het soms moeilijk om je persoonlijke leven te combineren met een bestaan als internetpersoonlijkheid?
‘Ik heb altijd een bewijsdrang gehad, ook door de naaktfoto en wat me toen is overkomen. Mensen noemden me dom en een slet, en ik wilde bewijzen dat dat niet zo was. Het is fijn om likes en waardering te krijgen op internet, maar je moet wel beseffen dat het niet de echte wereld is. Op Instagram zie ik soms foto’s van mensen in de sportschool, en dan denk ik: o ja, ik moet ook nog gaan. Het motiveert me, maar het kan me ook demotiveren.
'Wat ik voel of vind, moet niet gebaseerd worden op wat er allemaal online staat. Daarom schrijf ik nu een boek over het vinden van de balans tussen online en offline leven. Ik ben een veel leuker mens als ik niet de hele tijd op mijn telefoon zit, maar het is wel mijn werk. Dat is het lastige.’
Wat is je doel voor de toekomst?
‘Ik wil graag op televisie, om leuke interviews te doen en mensen enthousiast te maken over sport. Ik zou heel graag een programma als Zappsport willen presenteren. Ik kan iets loskrijgen bij mensen en hun opvallende uitspraken ontlokken. Mijn uiteindelijke doel is de Linda de Mol van de sport worden.’