Wil jij astronaut worden op de Tasman? Via een Virtual Reality-film ga jij in training en word je net zo’n professionele astronaut als Kurt of Axel! VPRO Medialab, de makers van Missie Aarde en VPRO digitaal maakten bij de science fiction comedy serie Missie Aarde een VR-film. Mét een reis door de ruimte en een bezoek aan het ruimteschip de Tasman. Hoe ga je te werk bij het maken van zo’n VR-film?

Get it on Google Play

Afgelopen jaar heeft het Medialab zich gericht op de onderzoekslijn Immersive, waaruit onder andere deze film is ontstaan. Het verhaal, decor en personages bestonden al, dus de uitdaging was een goede VR-ervaring maken. Samen met het creatieve team werd er gekeken naar een manier waarop we een verhaal konden vertellen met de mogelijkheden van VR.

Het idee ontstond om een bezoeker van de aarde naar de Tasman te sturen. De kijker wordt betrokken in de video en de personages komen heel dichtbij. Met verschillende trucjes werd er voor gezorgd dat de film zo echt mogelijk gaat voelen. Deels kwam dat doordat we de lat technisch hoger hadden gelegd door stereoscopisch te filmen waardoor je een effect krijgt dat is te vergelijken met 3D in de bioscoop. Ook wordt je als kijker heel direct aangesproken. Medialaborant Steye Hallema: ‘De acteurs maken duidelijk dat jij als kijker daar niet welkom bent, dat je een pottenkijker bent omdat je niet terug kan praten maar je de personages in het ruimteschip wel kan horen. Dat vragen ze ook in de film: “Kunnen ze ons niet horen dan?”’

Omdat we met meerdere camera’s aan het filmen waren hebben we de set opgedeeld in pizzapunten. Het montageproject werd daardoor een stuk pittiger omdat je rekening moet houden met de lijnen waar de beelden van verschillende camera’s bij elkaar komen. Het was belangrijk om te zorgen dat de acteurs niet op die lijnen gingen staan, want dat kost je een extra dag monteren. Nu konden we er goed voor zorgen dat de beelden mooi in elkaar overliepen.

Hoe zorg je dan dat de kijker het verhaal makkelijk kan volgen? Steye: ‘Door de mise-en-scène heel duidelijk te maken. Mijn theorie is dat je eigenlijk maar twee gesprekken tegelijkertijd kan bijbenen in VR. Daarom heb ik gezorgd dat er altijd twee groepjes acteurs zijn zodat de kijker zelf de film kan monteren door zijn hoofd heen en weer te bewegen.’ In de film is dat ook te zien aan de acteurs. Wanneer Reibek binnen komt lopen roept Bram meteen: ‘Ah Reibek, leuk dat je ook even langskomt.’ Bram wijst en kijkt in de richting van Reibek waardoor je meteen weet waar je moet kijken.

Een andere uitdaging waar we tegenaan liepen was de distributie. Steye: ‘De VPRO VR app wordt relatief veel gedownload maar die aantallen vallen in het niet bij de kijkcijfers van televisieprogramma’s of goedbezochte Youtube-filmpjes. Er zit toch nog een drempel aan omdat je een speciale VR bril moet hebben. Het is een medium dat je per definitie in je eentje kijkt en minder makkelijk te delen met anderen.’ Op dat gebied is er nog veel terrein te winnen, maar we hebben geprobeerd om deze video op veel verschillende platforms te verspreiden. De film is naast in de app nu ook te zien op Facebook, Youtube, Littlstar en Oculus VR.

Dat gekke ding dat Brechtje in het filmpje hierboven op haar hoofd heeft, is een VPRO Cardboard: een VR-bril die je zelf in elkaar zet. Daardoor kun je super makkelijk een echte virtual reality ervaring hebben en thuis aan boord stappen van de Tasman. Vet!

Nodig: De VPRO VR-app op je telefoon, een VPRO Cardboard (koop 'm hier voor een tientje).

1. Download de VPRO VR app op je telefoon via de App store of Google Play;

2. Selecteer de Missie Aarde VR-film;

3. Doe je telefoon in een VPRO Cardboard en je bent ready to go!

Je kunt de film ook op je computer of telefoon bekijken via de bovenstaande 360º video. Daarin kies je zelf waar je naar kijkt, door met je muis het beeld te verslepen. Let op: de video werkt alleen in Chrome en Firefox.

Ben jij klaar voor lancering?

meer van het medialab