Galloways kantoortje is niet meer dan een pijpenla, met als enige opvallende kenmerken een oude Franse filmposter (‘die verzamel ik’) en een bureau dat bijna tot aan zijn schouders reikt. Galloway werkt staand, legt hij uit, een remedie tegen zijn opspelende rugklachten. Om de metamorfose te beschrijven die de Reporter de laatste jaren heeft ondergaan, gaat Galloway terug naar begin jaren negentig, toen hijzelf als jong Brits broekie de redactie kwam versterken. Na studies in Cambridge en aan de Filmschool in Los Angeles was hij een paar jaar daarvoor in de journalistiek beland. De Reporter, waar hij zijn filmliefde kwijt kon, leek hem een mooie vervolgstap. ‘Het was toen nog een dagelijks verschijnend vakblad,’ vertelt Galloway. ‘We schreven goede, maar ook wat droge stukken over de film- en televisiebusiness. Onze enige concurrent was Variety. We hadden 30.000 lezers, vrijwel allemaal mensen uit de industry.’
In 2010 werd het ‘stoffige’ vakblad The Hollywood Reporter omgevormd tot een succesvolle wekelijkse glossy over de entertainmentindustrie, met smeuïge verhalen en mooie fotografie. Deel 5 van de VPRO Gids-serie over succes op papier.
‘Ik denk dat onze case een heel hoopvolle les is voor de mediasector,’ zegt Galloway. ‘Dagelijkse print is ten dode opgeschreven, daar ben ik van overtuigd. Voor nieuws gaan mensen online. Maar wij hebben aangetoond dat een tijdschrift, zelfs in een recessie, nog steeds een succes kan zijn. Blijkbaar willen mensen ook iets dat er mooi uitziet, en dat je lekker kunt vastpakken. Iets wat je leest voor je plezier.’
Ook voor de anonieme websitejournalist is het keihard werken, benadrukt Galloway. ‘In de jaren negentig hadden we vijf keer per week één deadline per dag. Als je die miste, ging er een dag voorbij. Nu hebben mijn collega’s elke minuut deadlines. Het gaat door tot je in bed ligt.’ Dat proces heeft ook het karakter van de verslaggeving veranderd, zegt hij. ‘Vroeger wachtte je tot je je verhaal rond had, voordat je publiceerde. Nu publiceren we, net als de meeste andere media, het proces van het vinden van ons verhaal. Dat leidt vaak tot moeilijke afwegingen, ook voor het blad. Wat kun je nog vasthouden voor print? Vorige week hebben we een verhaal bewaard over een opgestapte medewerkster van Harvey Weinstein. Dan zit ik dagenlang in de piepzak, want als het naar buiten komt, ben je weg. Dat soort dingen gebeuren constant.’
Of dit ook geldt voor de opgenomen rondetafelgesprekken tussen acteurs, regisseurs en andere Hollywood-spelers, is de vraag. Maar feit is dat ook deze in rap tempo zijn geprofessionaliseerd. Een paar jaar geleden waren de filmpjes niet meer dan eenvoudige webvideo’s, tegenwoordig zijn het gelikte producties waarvoor kosten noch moeite worden gespaard. Galloway zelf modereerde een gesprek over de film The Wolf of Wall Street, met regisseur Martin Scorcese en de acteurs Leonardo DiCaprio en Jonah Hill. Voor de productie, gemaakt in samenwerking met televisiezender PBS, werd een complete filmploeg naar New York gevlogen. Niet voor niets, want Galloway kreeg voor de uitzending een Emmy-nominatie.