Eigenzinnig zijn en afgaan op je eerste gevoel – dat is het recept waarmee het Britse tijdschrift Dazed met verve overeind blijft. ‘Al die modemerken weten dat wij dingen op onze eigen manier doen, dat wij de fotografie bepalen en dat we daarvoor de beste fotografen in huis hebben.’
Maar de roaring nineties zijn lang voorbij en bijna alle gedrukte media zijn nu in zwaar weer. Met Dazed concurrerende titels en instituties als The Face gingen onderuit en bestaan niet meer. Maar Dazed, nog steeds cutting edge met FKA Twigs op de huidige cover, staat als een huis. De oplage is zelfs stijgende: van 85.000 in 1998 naar 93.000 nu. Wat is het geheim? Hoe blijf je relevant voor een doelgroep die bestaat uit early adopters? – nu allemaal digital natives voor wie gedrukte media een overblijfsel zijn uit het verre verleden, zou je zeggen.
Opvallend: zonnebrillen zet je binnen niet af, maar houd je op de neus. Lopen doe je ietwat traag, met rechte rug en neus in de lucht – als schrijd je over een catwalk. Wanneer de redacteuren met elkaar praten, kijken ze elkaar niet aan maar met de blik in het luchtledige. De deur naar de hal slaat normaal dicht, met niet noemenswaardig geluid. De redacteur die binnenkomt trekt een gezicht alsof de deur zojuist uit de sponning is geslagen, en zegt met zachte stem en quasi-gechoqueerd: ‘Ooooh, the door really slammed!’, tegen niemand in het bijzonder. Niemand is arrogant, maar enthousiast en vriendelijk. Een stagiair toont me enthousiast de modepagina’s waaraan ze heeft meegewerkt.
‘Internet is een continue stroom van informatie’, haakt Jones in. ‘Dat is te gek, maar met het blad kunnen we zeggen: TWIGS.’ Hij laat een korte pauze vallen, kijkt veelbetekenend naar mij en naar de cover van het blad met FKA Twigs erop. Hij vervolgt: ‘Naast iedere naam die er nu opduikt in populaire cultuur, is het voor ons Twigs. Twigs, Twigs, Twigs. Zij is het meest belangrijke en opvallende in muziek nu, wat ons betreft. En daarom knallen we er twintig pagina’s Twigs tegenaan, met een diepgravend interview en met prachtige foto’s. Met print selecteer je en agendeer je, je filtert en laat zien wat je het allerbelangrijkste vindt. Op een manier dat je het op je salontafel wilt hebben. Noakes: ‘Je kunt stilstaan en een belangrijk moment in de tijd benadrukken.
Digitaal is er voor een nieuwsachtige benadering gekozen; nieuws dat al is opgepikt door The Guardian en The Huffington Post. Zo schreef redacteur Zing Tsjeng hoe er bij een Primark in Wales een label in de kleding is gevonden met een noodkreet om hulp van een fabrieksarbeider. En hoe er op Google Maps een dood lichaam in een straat te zien was en dat de beelden niet werden verwijderd, ook al zou dat wel moeten.
‘Geen van die verhalen passen in ons blad,’ stelt Noakes. Het nieuws is verouderd tegen de tijd dat het blad naar de drukker gaat en het zijn ook geen stukken waarmee een cultureel fenomeen wordt geagendeerd.
Dazed is dat niet en print ook niet. ‘Ons geheim is deze redactie,’ zegt Noakes. ‘Gepassioneerde individuen die de culturele agenda aanjagen en berichten over wat zij het meest opvallend vinden qua film, muziek en mode.’ ‘Inspiratie komt niet uit een laptop,’ stelt de uitgever Jefferson Hack. Zijn geesteskind gaat op die manier door. ‘Onderscheidend zijn en hoge kwaliteit leveren,’ zegt Tim Noakes, ‘that’s what publishing is all about.’