‘Heeft er al iemand een eekhoorn gezien? We moeten echt nog een eekhoorn hebben.’ De lunchtafel is gedekt, regisseur Josèff Iping is de laatste die aanschuift. Het is de zesde opnamedag, maar het is nog niet gelukt het fotogenieke diertje voor de lens te krijgen. De crewleden kijken naar buiten. Het is in de loop van de ochtend gaan miezeren. Afgezien van een verdwaalde koolmees is er tussen de bomen geen beweging. Vandaag wordt een volle opnamedag, cameraman Marnix Oldenburg denkt dat de eekhoorn morgen wel zal lukken. Aan het hoofd van de tafel zit De Gast, van wie we de identiteit nog niet mogen onthullen in deze VPRO Gids. Presentator Tim den Besten grijpt een stuk stokbrood. Er moet vlug gegeten worden, want om half twee moet iedereen klaarstaan bij de ingang van het park. Op het programma staat een workshop appeltaart bakken.
Afgelopen zomer was Tims ^ tent (ja, dat dakje hoort er absoluut bij) een bescheiden hit op YouTube. Het concept was eenvoudig: op een familiecamping werd een tent opgezet, met daarvoor een klaptafel en twee stoeltjes. Dit was het decor waarin de gasten werden ontvangen, en gastheer Den Besten zorgde voor een koelbox met bekertjes sinas. Tussen het interviewen door werd er gezwommen en getafeltennist en er werden boodschappen gedaan bij de campingwinkel. De aflevering met Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout, beter bekend als ‘de jongens van Rundfunk’, werd dankzij hun enorme populariteit bij jonge kijkers verreweg het meest bekeken, maar ook de gesprekken met vlogger Ismail Ilgun en schrijfster Maartje Wortel scoorden goed. Nu is Tims ^ tent dus terug, dit keer zowel online als op televisie. In verband met het winterse weer is de locatie gewijzigd: in plaats van in een tent verblijven Den Besten en zijn gasten nu in een comfortabele bungalow. Verder is het format nagenoeg hetzelfde.
Het programma Tims ^ tent: maar dan in een bungalow is het vervolg op de populaire campingversie die deze zomer op internet te zien was. Op een druilerige januaridag was de VPRO Gids bij de opnames.
Bollo de Beer
Bij de receptie van het park is het druk. Blijkbaar zijn er nog genoeg gezinnen die er half januari een midweek tussenuit gaan. Het bungalowpark ligt midden op de Veluwe, het terrein is omringd door bos. Op de parkeerplaats lacht Bollo de Beer nieuwe bezoekers toe. Een vader trekt zijn dochtertje aan de hand mee langs de verleidingen van het souvenirwinkeltje. Het park is van alle gemakken voorzien: er is een sauna, een grote speeltuin en een zwembad en in het nu nog lege restaurant neemt het animatieteam de danspasjes door voor het musicaloptreden van vanavond. ‘We komen wel kijken hoor!’ roept Den Besten wanneer hij langs het giechelende groepje loopt.
In de ruimte naast het restaurant worden de laatste spullen klaargezet voor de workshop. Medewerker Judith Kok, die straks voor het oog van de camera de workshop moet geven, is zenuwachtig. ‘Normaal gesproken zitten hier dertig kinderen, maar dit is wel even wat anders!’ Op een grote tafel bij het raam zet ze alle benodigde spullen klaar: bloem, suiker, eieren, appels, een appelboor. Zelf houdt ze niet zo van appeltaart, ze is niet dol op de rozijnen. ‘O, rozijnen, die zou ik bijna vergeten!’ Terwijl Kok nog gauw naar de keuken holt, worden de lampen opgetuigd en ook het geluid wordt gecheckt. De Gast houdt zich afzijdig, tussen de bedrijven door moeten er mailtjes worden gestuurd. Het werk gaat altijd door, zelfs tijdens deze eendaagse vakantie.
(De tekst gaat verder onder de afbeelding)
parodie
Het concept van Tims ^ tent komt uit de koker van Den Besten, in samenwerking met regisseur Iping. De achtergrondmuziek die gebruikt wordt, roept herinneringen op aan de TV Show met Ivo Niehe en vooral aan Villa Felderhof. Waar die programma’s echter, laten we zeggen, niet bepaald grossieren in vlotheid en schwung, is de aanpak van Den Besten heel anders: zijn spontane, wat onhandige manier van interviewen doet het goed bij jong onlinepubliek. De afleveringen van het tweede seizoen duren weliswaar tien minuten langer dan in de eerste reeks, de vaart zit er nog steeds lekker in. ‘Het zit dicht aan tegen een parodie op die programma’s,’ geeft de presentator toe. ‘Het moet niet te serieus worden allemaal.’ Toch heeft Den Besten wel degelijk serieuze interviewambities: oppervlakkig geklets vloeit naadloos over in ernstiger onderwerpen. Van de psychose van zangeres Linde Schöne tot de eetgewoontes van ‘quinoakut’ Nina Pierson: het komt allemaal in gelijke mate aan bod. ‘Ik vind het belangrijk dat ironische te bewaren, en tegelijkertijd een echt mooi gesprek te voeren.’
Tijdens het kneden van het deeg voor de appeltaart vertelt De Gast over haar jeugd, haar opvoeding en haar werk. Af en toe wordt de opname even stilgelegd. Geluidsman Gideon Bijlsma kijkt verstoord op wanneer in de naastliggende keuken het espressoapparaat aanslaat. Uit het restaurant klinkt gedempt ‘Summer Nights’ uit Grease. ‘Ik weet nu even niet zo goed meer wat ik wou vragen,’ zegt Tim. Ze maken hun creaties af en versieren de bovenkant met rozijntjes – op de ene een A, op de andere een T. Daarna neemt Kok de taartjes mee om ze in de oven te stoppen. ‘Zal ik ze straks even langs komen brengen?’ Ze bedoelt het als grapje, maar Iping vindt het eigenlijk wel een goed idee, als ze maar wel in zo’n golfkarretje komt: leuk voor het shot.
contrasten
Terwijl de taarten gebakken worden, wordt al het opnamematerieel verplaatst naar de midgetgolfbaan voor het volgende stuk interview. De Gast profileert zich prominent op sociale media en deelt een groot deel van haar privéleven. Hierover, en over de door moderne media beheerste maatschappij in het algemeen, moet het volgende deel van het gesprek gaan. De filmploeg is niet alleen vanmiddag: een man en een vrouw slaan geconcentreerd hun balletjes over de midgetgolfbaan. Inmiddels is het tegen vieren, de tijd dringt: de zon staat al laag, en het is lang niet eenvoudig om tegelijkertijd te midgetgolfen én een gesprek te voeren. Terwijl hij voor de derde keer zijn balletje in dezelfde hole slaat, vraag Tim waar bij De Gast de grens ligt voor wat betreft haar socialemediagebruik. De Gast denkt lang na. Ondertussen kijkt het stel zwijgend toe: dit is de enige hole die ze nog niet gehad hebben.
In dit seizoen van Tims ^ tent zijn de gasten zeer divers qua achtergrond: naast acteur Maarten Heijmans komen onder anderen ondernemer Nina Pierson en kunstenaar Ray Fuego langs. De verscheidenheid aan mensen en mogelijkheden maakt dat de rek er voorlopig nog niet uit is. ‘Ik heb zelf het gevoel dat we nog wel een tijd vooruit kunnen met dit format,’ zegt Den Besten, terwijl hij de golfclubs terugbrengt naar de receptie. ‘Er zijn nog veel gasten die ik graag zou willen spreken, en daarnaast kun je alle kanten op met een plek als deze.’ Het is inderdaad de locatie die voor een groot deel de charme van Tims ^ tent bepaalt. De schijnbare knulligheid van de aangelegde paadjes en suffe vrijetijdsactiviteiten vormt een mooie achtergrond voor de gesprekken. Het zijn de contrasten die Tims ^ tent de moeite van het kijken waard maken.
‘Nog steeds geen eekhoorn, hè?’ Het begint te schemeren en het terras wordt vrijgemaakt voor een vuurkorf, de setting voor het laatste stukje interview van de dag. ‘We moeten het eigenlijk nog even met De Gast over de toekomst hebben,’ zegt Iping. Tim vraagt zich af of De Gast nog een liedje zou willen zingen, iets van haar laatste plaat misschien? Het zou zo mooi zijn bij het vuur. En als geroepen komt Kok aangereden, ín een golfkarretje. ‘De taart!’ roept ze. Wanneer ze langzaam terugrijdt naar de ingang van het terrein is het al bijna helemaal donker. De dag is voorbij en geen eekhoorn gezien. Maar ach, dat komt morgen wel.
Tims ^ tent: maar dan in een bungalow is vanaf zondag 28 januari te zien op vpro.nl/timstent, YouTube en om 22.30 uur op NPO 3.