#followme
Woensdag 21 november, IGTV
Donderdag 22 november, NPO 3, 20.55-21.55 uur
Instagram is momenteel het invloedrijkste sociale medium. Wie denkt dat het gewoon een leuke plaatjes-app is om doorheen te scrollen op een verveelmoment, ziet veel over het hoofd. Instagram heeft ruim een miljard gebruikers en die besteden gemiddeld maar liefst een halfuur per dag aan de app. De alomtegenwoordigheid van Instagram is de reden waarom winkels en restaurants tegenwoordig allemaal felgekleurde muren hebben (want leuke achtergrond voor foto’s), waarom grote logo’s in de mode zijn (zo is het merk goed zichtbaar op de foto), waarom meisjes allemaal lang los haar of een knot op hun hoofd hebben (naar achteren gekamd haar ziet er raar uit op een selfie) en waarom fitboys en -girls zich uren in het zweet werken voor stevige billen en een keihard sixpack.
Mensen baseren de keuze voor hun outfits, maaltijden en vakantiebestemmingen op wat ze op Instagram hebben gezien. Daarom is groot worden op het platform voor veel mensen en bedrijven ontzettend belangrijk. Onlineberoemdheden met veel volgers, de zogenaamde influencers, maken de dienst uit. Zij worden door bedrijven betaald om hun merken te promoten in de foto’s uit hun dagelijks leven. Het zijn wandelende reclameborden, maar vanwege de roem en het geld is influencer onder jonge mensen een van de benijdenswaardigste beroepen. Ook bn’ers hebben de sociale media ontdekt als marketingkanaal: Katja Schuurman maakt op Instagram reclame voor chocolade en Arie Boomsma voor luiers.