Ik kwam te laat op mijn bestemming vanwege goedbedoelde rotondes.
Ik moest met de auto via rotondes met van die opstaande randen tussen de rijstroken. Ik zat op de verkeerde baan, wilde alsnog de goede afslag nemen, maar die rand zat ervoor. Zo reed ik verkeerd en moest toen weer omkeren via precies zo’n akelige rotonde, koos weer de verkeerde strook en was nog verder van huis.
Bij gewone rotondes neem ik altijd de juiste afslag, omdat ik heus wel de goede keuze maak, maar vaak pas op het laatste moment. Die rare voorsorterende rotondes zijn voor mensen die eerder kiezen. Degene die deze rotondes heeft ontworpen, heeft een overzichtelijke kijk op de menselijke geest. Ik haat deze rotondes zoals ik de menu’s van Mc Donald's haat.
Ik begin het liefst maar gewoon wat op te noemen: ‘Ik wil graag friet en... Sprite... en... ja, doe ook maar een hamburger.’
‘Dat is dus een Basic Meal,’ zeggen ze dan, of zoiets. En dan wil ik nog zo’n Meal, alleen dan zonder drank, maar dat zit er sowieso bij, dus kan ik beter een ander type Meal bestellen, met één extra hamburger, dat is voordeliger. Met een beetje geluk rekent zo’n medewerker dat allemaal voor je uit. Je kunt dus niet maar gewoon aan je bestelling beginnen en gaandeweg keuzes maken. Nee, je moet eerst die menu’s bestuderen, terwijl er mensen achter je staan te wachten. Zou ik eens bij zo’n rotonde moeten proberen. Even stil blijven staan met mijn auto en die rijstroken bestuderen.
Je kan ook al niet gewoon een extra rondje rijden en je opties nog eens bezien, zoals op een gewone rotonde. Je moet van tevoren kiezen en veranderen van keuze is geen optie.
Soms neem ik me in de kroeg voor om een spa rood te bestellen en zeg dan toch ineens: ‘Doe maar een biertje.’ Je moet er toch niet aan denken dat zo’n barman zegt: ‘Toen jij hier binnenkwam wou je nog een spa rood, dus nu sta je in het verkeerde vak voor een biertje. Eerst die spa opdrinken en probeer het daarna nog maar eens.’