Vrijwel iedereen heeft wel eens van Sire gehoord, en menigeen kan wel een aantal Sire-campagnes opnoemen – 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt', 'Wacht met Henk zeggen als He-He-He-Herman zich aan u voorstelt', 'Denk eerst even na voordat u een huisdier neemt'. Menigeen ook kent woorden die dankzij Sire in onze taal belandden zoals 'donorcodicil', 'kort lontje' en '65-plusser', maar over wat Sire nu eigenlijk is, bestaan misverstanden. De overtuiging dat Sire een overheidsinstelling is, is wijdverbreid.
In werkelijkheid is Sire ontstaan uit de reclamewereld, of, zoals dat tegenwoordig heet, de communicatiesector. Vertegenwoordigers van reclamebureaus, adverteerders, marktonderzoek-, pr- en mediabureaus, en media vormen het zeventienkoppig bestuur. Een klein Sire-'bureau' – een directeur en twee medewerkers – coördineert alle activiteiten. De thema's voor de campagnes, waarin politiek en religie uitdrukkelijk taboe zijn, worden door het bestuur gekozen, waarna telkens een ander reclamebureau de campagne mag bedenken; campagnes die mensen moeten aanzetten 'tot nadenken over kwesties die onvoldoende aandacht krijgen en thema's bespreekbaar maken en agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers.' Afgezien van het Sire-bureau, dat draait op donaties uit het bedrijfsleven (multinationals, communicatiebranche, media), werkt iedereen gratis mee: het bestuur, de reclamebureaus, de media – regulier en digitaal – die vrije zendtijd en advertentieruimte ter beschikking stellen.