Dat de kwestie menens is, blijkt uit het feit dat er een heuse leerstoel ’Consumentengedrag van ouderen’ is bij de Universiteit Maastricht. Hans Kasper bekleedt die. Sinds vier jaar, daarvoor was hij sinds 1989 hoogleraar Marketing en marktonderzoek. Daarnaast was en blijft hij werkzaam als wetenschappelijk directeur van Etil, een economisch onderzoeksbureau dat werkt voor overheden, instellingen en bedrijfsleven. Kortom, een man die weet of je voor senioren specifieke producten in de markt moet zetten en hoe je hen vervolgens tot het kopen ervan verlokt.
Hoe komt het eigenlijk dat er zo weinig seniorenmarketing is, nu daar toch zoveel geld te halen valt?
‘Bij marketingafdelingen werken vaak jonge mensen. Die richten zich automatisch op jongeren. Men heeft ook nog een stereotype beeld van ouderen: oud, ziek en weinig geld te besteden. Ouderen van vroeger waren echt oud en zagen er ook zo uit. De huidige generatie zestigers ziet er jonger uit en gedraagt zich actiever, we staan steeds langer midden in het leven.’
In uw onderzoek onderscheidt u drie type senioren: financieel goed onderlegde, financieel verstandige en financieel onverstandige. Twee uitersten en een middenmoot. Tamelijk voor de hand liggend. Geldt dat niet voor iedereen?
‘Het is goed om te bevestigen dat wat we intuïtief denken ook echt zo is. Veertig procent van de senioren is financieel goed af, die heeft vermogen en gaat er verstandig mee om. Voor de zestig procent die niet veel te besteden heeft, geldt dat de helft er verstandig mee omgaat en de andere helft niet. Bedrijven in de financiële sector doen er goed aan om met speciale spaar- en verzekeringsproducten voor ouderen te komen, zeker nu ouderen de komende tijd meer eigen bijdragen moeten betalen, bijvoorbeeld voor ziektekosten.’