Hieronder lees je wat wij in 2023 nog meer mogelijk maakten dankzij jouw bijdrage.
De VPRO heeft fantastische makers en jonge talenten in huis. Dankzij jouw steun konden zij in 2023 hun creatieve ideeën omzetten in een keur aan prikkelende en verdiepende programma’s. Nina Jurna, Bram Vermeulen en Yara Baas vertellen graag hoe belangrijk jouw bijdrage voor ze was.
Verderop deze pagina lees je meer wat we doen met je geld.
dit deden we met je geld
Jonge makers en creatieve geesten konden bij de VPRO hun eigenzinnige ideeën omzetten in originele verhalen die de wereld verrijken. Met grote dank aan onze leden en donateurs. In 2023 boden VPRO-titels miljoenen mensen radicale hoop, inspiratie, verdieping en een schaterende lach, dankzij een bijdrage van 3.122.000 euro uit de VPRO-verenigingskas.
programma’s maken
De grootste bijdrage van onze leden en donateurs ging opnieuw naar bijzondere programma’s waarvoor de VPRO onvoldoende subsidie ontving: ruim 2 miljoen euro. Nina Jurna nam kijkers mee dwars door het veelkleurige Caribische gebied in haar reisserie Van Bahia tot Brooklyn (105.000 euro) en Ruben Terlou liet ons in Dokter Ruben (70.000 euro) kennismaken met moedige doorzetters in de gezondheidszorg in zeven verschillende landen.
In eigen land gaf 100 dagen in de vergeten wijk (ruim 8.000 euro) een onthutsend inzicht in het (niet) functioneren van ons sociale vangnet. Journalistieke producties die er zonder jouw steun niet waren gekomen zijn uitzendingen, online uitingen en meet-ups van Argos (bijna 187.000), Frontlinie (80.000 euro) en Planet Finance (120.000 euro).
Liefhebbers van muziek konden dankzij bijdragen uit de verenigingskas genieten van 3voor12 (112.500 euro) en de registratie van Lowlands (55.500 euro), terwijl de slapelozen onder ons mochten luisteren naar inspirerende gesprekken in het nachtelijke cultuurprogramma Nooit Meer Slapen (ruim 196.000 euro). Jouw bijdrage zorgde er bovendien voor dat grote aantallen fans De Avondshow met Arjen Lubach (ruim 675.000 euro) bekeken en de unieke filmpjes op grote schaal deelden.
ideeën uitbroeden
Elk programma dat je bekijkt of beluistert, begon met een goed idee. Bij de VPRO borrelen dagelijks nieuwe ideeën naar boven. Niet elke wild plan levert een mooi programma op, maar ook in 2023 hadden we weer ruim voldoende inspiratie om sterke podcasts, reisseries, jeugdprogramma’s en cultuuruitingen te ontwikkelen.
Ook voor het succesvol uitbroeden van ideeën konden we de bijdragen van leden en donateurs erg goed gebruiken; voor innovatieve, creatieve ideeën krijg je in omroepland niet eenvoudig geld. In totaal ging er 375.000 euro naar de ontwikkeling van programma’s die in 2024 te zien en te horen zijn. Food for thought, een serie over de wereld achter het eten op ons bord, wordt al uitgezonden als je dit leest, net zoals VPRO Boeken (hoera, weer terug!) waarin Lotje IJzermans wekelijks schrijvers interviewt.
In mei gaat de zesdelige kookserie Paramaribo Pepers van start, waarin kookboekenschrijver en kok Noni Kooiman door Suriname reist. Bureau Buitenland kon met jouw financiële steun de podcastserie Europa Draait Door maken die je nú kunt beluisteren ter voorbereiding op de Europese verkiezingen. De Sekszusjes broeden dankzij een verenigingsbijdrage op nieuwe plannen en in het jeugdprogramma Wilde Buren zal Wildebras dit najaar opnieuw geschillen tussen mens en dier oplossen, op zijn geheel eigen wijze: liefdevol en licht absurdistisch.
talent laten groeien
De VPRO is een kraamkamer van jong talent dat we zoveel mogelijk kansen willen bieden om zich te ontwikkelen. ‘Talent moet groeien’ stelt VPRO Dorst, ons platform voor beginnende makers, in een Manifest. Precies daarvoor kreeg Dorst een bijdrage van 250.000 euro uit de verenigingskas. In 2023 startten we een nieuw talentontwikkelingstraject genaamd Dorstlessers: interdisciplinaire en diverse dreamteams van jonge, eigenzinnige makers ontwikkelden hierin onlineproducties. Yara Baas en haar team maakten de vijfdelige satirische YouTube-serie Ik ben misschien te… over een Gen Z’er met millennialgedrag die op zoek gaat naar haar nieuwe identiteit.
experimenteren en innoveren
De VPRO blijft zich ontwikkelen. In ons Medialab, onderdeel van de afdeling Innovatie & Digitale Media, experimenteren we met nieuwe verhaalvormen. Zo willen we onze kijkers, luisteraars en lezers blijven boeien, prikkelen en informeren, en een nieuw publiek bereiken. Daarvoor konden we in 2023 opnieuw 220.000 euro inzetten, dankzij de financiële steun van mensen zoals jij.
We trekken de wereld in op zoek naar nieuwe technologieën die we mogelijk bij de VPRO kunnen gebruiken. Zo organiseerde het Medialab in 2023 hackatons met studenten, designers, start-ups, journalisten, muzikanten en bibliotheken. In Publieke Pioniers#1 onderzochten we sociale netwerken die níet van Big Tech zijn, in #2 zetten we gametechnologie in voor verhalen en in #3 ontdekten we wat de driehoek maker-publiek-kunstmatige intelligentie kan opleveren.
Samenwerken doen we ook graag met culturele partners zoals het IDFA, waar we onder meer de impactvolle documentaire Genderpoli vertoonden. In totaal konden we dankzij de bijdragen van onze leden en donateurs 180.000 euro besteden aan dit soort strategische samenwerkingen.
Wil je weten wat de VPRO in 2023 nog meer bedacht, creëerde en aan ons hooggeëerde publiek presenteerde? Lees ons jaaroverzicht 2023 denk vrij en vier de verbeelding!