Het is razendknap hoe curator Viola van Alphen er ieder jaar opnieuw in slaagt: de achtste verdieping van het Veemgebouw omtoveren tot een speeltuin van verbeelding, met het allerbeste wat nu afstudeert aan de Nederlandse kunstacademies op het snijvlak van kunst, design en technologie. Het liefst met een activistisch en idealistisch randje, de wereld kan daar tenslotte wel wat van gebruiken. Je kijkt hier dus al naar de finefleur, maar werk dat er wat ons betreft bovenuit stak:
De wand van technologische rozen van Jules Sinsel (Entanglement in machine learning), die voorgeprogrammeerd open en dichtgaan – een werk dat kritisch reflecteert op hoe AI-modellen criminele recidive in de VS voorspellen. De rozen die zich openen symboliseren high risk op recidive, de dichte rozen staan voor low risk. Afkomst, gender, leeftijd zijn factoren die bepalend zijn. Zeer verrassend: met een Afro-Amerikaanse achtergrond ben je met dit AI-model de sjaak, dat helaas echt wordt gebruikt aan de andere kant van de oceaan, zo weet de kunstenaar. Schokkend: er is een foutmarge van veertig procent. Voor het leven getekend door AI.