Werk dat in één zin uit te leggen moet zijn. Dat is een van de criteria van curator Viola van Alphen op Manifestations, een expositie op, jawel, het snijvlak van kunst en technologie. Afgelopen jaar selecteerde zij meer dan vijftig jonge talenten met speelse, makkelijk te verteren projecten. Een maatschappijkritische kermis dus, te vinden op achthoog in het Veemgebouw. Dé plek om DDW-kriebels te krijgen en je festival-avontuur te beginnen.
Zo is daar de creatieve Love Letter Generator van het jonge designbureau Bedrijf de Liefde (‘speelt met wat er speelt’). Een oude computer neemt met behulp van AI al je schrijfwerk uit handen. Algoritmes (GPT-3 genaamd, voor de liefhebbers) worden steeds beter in op basis van een kleine interactie al je schrijfwerk van je over te nemen. Of je nu opstellen moet schrijven voor school, wetenschappelijke papers voor de universiteit, artikelen voor de VPRO of, in het geval van de Love Letter Generator, liefdesbrieven voor je partner. Maak kennis met dit vriendelijke algoritme; de brief krijg je mee naar huis om aan je partner of date te overhandigen. De vraag is natuurlijk: als we zelfs de liefde tegenwoordig kunnen uitbesteden, wat blijft er dan nog van ons mensen over?
Een eindje verderop staat gURL, een tienerslaapkamer uit 2032 waarin Big Tech-bedrijven zoals dat van Mark Zuckerberg op nog invasievere wijze de aandacht van onze jeugd opeisen. ‘Uit research van Meta blijkt dat ze daar heel goed weten wat hun algoritmes aanrichten,’ vertelt de 26-jarige ontwerper Edith Dingemans van Studio Comrades. ‘Zij willen controle en zijn daarin echt meedogenloos.’ gURL laat zien hoe een van de meest intieme plekken eruitziet als die trend nog tien jaar doorzet.
Adriaan Lokman filmde voor zijn project Time Shells aankomende en vertrekkende metro’s op veertig verschillende plekken in Europa. Die beelden van wagons plakte hij aan elkaar en projecteerde hij op een 3D-geprinte racebaan: het levert een prachtig lichtspel op. Een metafoor voor het ritme van ons leven, aldus Lokman. En het oneindige 8-vormige loopje met de daarop geprojecteerde wagons staat volgens hem symbool voor de structuur waarin we onszelf hebben geperst.
Neem tot slot eens een kijkje bij het 4D Dixi-toilet, de retro horrorfilmposters over klimaatverandering en de glimlachsieraden. Ten slotte viel het Viola van Alphen dit jaar op dat er steeds meer vrouwelijke ontwerpers op technologie-vlak zijn. Wat dat oplevert? ‘Minder ego, meer symbiose.’