Het klinkt als weer zo’n verslavende Amerikaanse tv-serie, in de trant van Homeland of House of Cards: In Serial neemt de obsessieve journalist Sarah Koenig een oude moordzaak onder de loep en voert ze je twaalf afleveringen lang mee in haar zoektocht naar de waarheid. Behalve dat Serial geen fictie is, maar gedegen onderzoeksjournalistiek. En geen televisieprogramma, maar een podcast.
‘Een briljant idee,’ vindt Jair Stein, radiomaker bij Radio Doc. Toen hij de aankondiging van Serial las was hij onmiddellijk onder de indruk. ‘Het neemt veel van de kracht van narratieve televisie over, waarbij je personages langere tijd volgt en ziet kantelen.’ Toch had hij niet kunnen voorspellen dat het zo’n succes zou worden: elke aflevering is gemiddeld al bijna vijf miljoen keer gedownload.
De fans van Serial bleken bovendien even obsessief als Sarah Koenig zelf: ze maakten podcasts over de Serial podcast, produceerden parodieën en organiseerden Serial cereal parties, waarbij de afleveringen onder het genot van een bak cornflakes gezamenlijk beluisterd werden. De hype rondom Serial was voor veel Amerikaanse media zoals The New York Times bovendien een aanleiding om juichstukken te publiceren over de comeback van de podcast.
Daarbij ‘ontdekken’ veel media wat de liefhebber al een paar jaar weet: podcasts zijn allang niet meer enkel het terrein van amateuristische knutselaars, maar ook van gelikte productieteams met ervaren radiomakers. Zo voeren Planet Money, RadioLab en Invisibilia de Amerikaanse iTunes-ranglijsten aan, alledrie podcasts die een virtuoze manier van verhalen vertellen combineren met onderwerpen uit de economie, wetenschap en psychologie, die in andere media vaak kurkdroog worden behandeld.
‘Het is podcast mania,’ bevestigt Benjamen Walker, de Amerikaanse maker van de futuristisch filosofische podcast Theory of Everything. Al sinds de vroege dagen van de podcast in 2005 experimenteert hij met het medium, maar plotseling is zijn werk hip en innovatief. Een beetje overtrokken wellicht, want het aantal podcastluisteraars in Amerika neemt, op Serial na, eerder gestaag toe dan met grote sprongen. Elke maand luisteren 39 miljoen Amerikanen naar podcasts – een groot aantal, maar een minderheid. ‘Nog niet iedereen luistert podcasts,’ nuanceert Walker de hype. ‘Maar het is wel zo dat iedereen nu over podcasts heeft gehoord.’