De foto ging vorig jaar viraal. Een verdronken peuter op een strand. Gezicht naar de grond, armpjes roerloos langs zijn in een rood truitje gestoken lijf. Het was een indringend beeld dat veel emotie en discussie losmaakte, maar wat was uiteindelijk het verhaal van die foto? Het begint ermee dat zo’n foto concreet weinig zegt. Ernaar kijkend, kunnen we niet exact bepalen waar of wanneer dat wat we zien zich afspeelde. We kunnen ook niet aan de foto aflezen of deze feit dan wel fictie is. Wat ons getoond wordt, geeft in feite geen andere informatie dan wat we waarnemen: dat het een jongetje is met een rood truitje, dat hij bewegingloos op een strand ligt. En zelfs de emotie die het beeld oproept, is afhankelijk van de context. Die context wordt niet door het beeld gegeven, maar door taal.
De context veranderde snel. Kort na publicatie van de foto doken verhalen op over de Syrische vader van deze Aylan. De man zou geen geld hebben willen uitgeven aan reddingsvesten. De man zou naar het Westen hebben willen vluchten om tandheelkundige zorg te krijgen. Daarop kwamen tegenverhalen: de man zou zijn tanden hebben verloren bij een vreselijke marteling. En zo riep die ene foto heel veel verschillende verhalen op.
We weten dat een beeld veelzeggend is. Volgens het cliché zegt een beeld meer dan duizend woorden, maar vaak is een beeld vooral een schot hagel. Want hoe exact is wat het vertelt? In plaats van duidelijkheid te verschaffen, roepen de meeste beelden voornamelijk heel veel vragen op. Voor de beantwoording van die vragen is taal nodig. De schone taak die taal heeft om het eigenlijke verhaal van bijvoorbeeld deze foto te vertellen, bleek juist door de dwingende kracht van de beelden een heel ingewikkelde. Eén woord verandert het verband tussen beeld en achtergrond totaal. De emotie die een kijker voelt wanneer hij naar een foto kijkt, verandert onmiddellijk wanneer er een ander bijschrift onder staat. Waarnaar kijkt hij: een dode vluchteling, een geluks- of asielzoeker, een Arabier of een toekomstige bijstandsgerechtigde? Met het benoemen krijgt het beeld een andere impact.