Voelen ouders zich daarin dan voldoende gehoord, in uw ervaring?
Ik kan alleen maar naar mijn eigen praktijk kijken, naar ouders die ik bijsta. Maar ik vind wel dat een ouder regelmatig al op 0-1 achterstand staat. Wat ouders vaak te horen krijgen vanuit hun omgeving is: ‘er zal wel wat mankeren’. Of ‘er zal wel wat aan de hand zijn, want anders wordt er niet zomaar ingegrepen’. In mijn praktijk zie ik dat sommige ouders aangeven dat de stukken die naar de rechter gestuurd worden vanuit Jeugdzorg niet op waarheid berusten. ‘Dit klopt niet’, of ‘dit is verouderde informatie’, geven ze dan aan. Dan is een ouder heel erg bezig om dat te weerleggen. En dat maakt voor ouders dat ze ook weinig tot geen vertrouwen meer hebben in het systeem. ‘Het klopt niet, maar het staat er wel’, zeggen ze dan. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een verzoekschrift gehad waarvan ik dacht: deze tekst is bijna hetzelfde als vorig jaar. Dan krijgen we een terugkoppeling van een gezinsberschermer, ‘het is te druk’ of ‘we redden het niet’. En dat is geen incident, maar dat gebeurt steeds vaker.
Als een ouder bij u terechtkomt en u de vraag stelt: hoe groot schat u mijn kans in? Wat zegt u dan?
Ik ben altijd eerlijk. Dat vind ik ook belangrijk, ik ga geen mooi weer spelen. Ik hou ze niet aan het lijntje, want ze hebben het al zwaar genoeg. Als ik bijvoorbeeld een zaak zie waarvan een kind al anderhalf jaar uit huis is geplaatst en volledig gehecht is aan een pleeggezin, ja, dan zeg ik daar ook eerlijk in: de kans is klein, maar we gaan het proberen binnen de omstandigheden.
Als u in dit ingewikkelde systeem nou aan een paar schakeltjes zou mogen draaien. Wat zou het eerste zijn dat u zou veranderen?
Wat ik belangrijk vind is dat een ouder gehoord wordt en dat er ook vertrouwen is naar een ouder toe. Dat er een goed en degelijk feitenonderzoek plaatsvindt. En wat er naar mijn mening ontbreekt is empathie. Vooral vanuit de gecertificeerde instellingen (Jeugdzorginstellingen in de volksmond, red). Ik zou zeggen: breng een boodschap anders, geef meer informatie. Stuur eens wat vaker foto’s van de kinderen. Zeg afspraken niet op korte termijn af met ouders. Dat zijn allemaal praktische punten natuurlijk, maar ik denk dat het juist fijn is voor een ouder als zij of hij meegenomen wordt in de besluitvorming, in plaats beslissingen eenzijdig op te leggen.