Albert Heijn heeft begin dit jaar een schikking getroffen met ananasboer Okwesi Johnston uit Ghana, zo bevestigen beide partijen. Ze spraken af geen verdere details naar buiten te brengen.
De boer had ’s lands grootste kruidenier eind vorig jaar voor de rechter gedaagd vanwege onrechtmatig gebruik van zijn portret voor een reclamecampagne: Okwesi was jarenlang te zien op posters op de groente- en fruitafdeling in AH-winkels verspreid over het land, ook bij mij om de hoek in Amsterdam. Hij was daar niet van op de hoogte gesteld.
‘Dit is de Albert Heijn van Kwabena uit Ghana’, luidde de begeleidende tekst, gevolgd door de slogan ‘Dubbel lekker’. Want: ‘Ons fruit smaakt niet alleen hartstikke lekker, het geeft je ook een lekker gevoel. Dat komt doordat onze telers samen met de AH Foundation bijdragen aan betere leefomstandigheden voor de lokale gemeenschap.’
De poster was voor mij anderhalf jaar geleden aanleiding om in Ghana op zoek te gaan naar Kwabena en te onderzoeken of de projecten van de AH Foundation, het liefdadigheidsfonds van de supermarktketen, daadwerkelijk bijdroegen aan het welzijn van de bevolking in de dorpen rondom de ananasvelden. En dus nam ik onaangekondigd een kijkje bij de publieke wc-blokken, waterpompen en klaslokalen waaraan het fonds een bijdrage had geleverd.