Toch wordt de PSI-subsidie voor 95% toegekend. Want, zo benadrukt de RVO in een interview met Argos: ‘Het innovatieve aan dit project was vooral het duurzame aspect (..) En dat innovatieve bleef overeind met het veranderen van de locatie’. De inzet van drie elektrische safarivoertuigen, zogenoemde E-landy’s, kan de subsidieverstrekker bekoren.
Uit de documentatie blijkt echter ook dat van de beloofde drie E-landy’s er slechts één is gekomen. Bij inspectie van het gesubsidieerde park doet de RVO-ambtenaar een onaangename ontdekking. In plaats van een ‘stille safari’ per elektrische terreinwagen, worden de gasten verplaatst in ‘conventionele jeeps’, die gewoon op diesel rijden. Het eindoordeel van de RVO is dan ook vernietigend: ‘Als u het project gepresenteerd had op de manier waarop het was uitgevoerd had ik het nooit goedgekeurd.’ Op basis van deze eindrapportage zou de subsidie ‘tot nul gereduceerd moeten worden’. Toch krijgt durfinvesteerder Van Kouwenhoven anderhalf jaar de tijd om aan te tonen dat zijn project wel degelijk in lijn is met de PSI-voorwaarden. Hij krijgt de subsidie uiteindelijk vrijwel geheel uitgekeerd. Alleen voor de ontbrekende elektrische jeep is een klein bedrag ingehouden.
Onduidelijk is waarom het safaripark, na de fundamentele bezwaren van eerder, nu ineens met vlag en wimpel slaagt. De herziene eindapportage mag Argos niet inzien zonder WOB-verzoek. Die procedure loopt nog.
De RVO benadrukt in het vraaggesprek dat de ‘duurzame werkgelegenheid’ die middels het project is gerealiseerd. ‘Via PSI, via dit project hebben 66 mensen een baan gevonden. Daar zijn we zeer tevreden over.’
Vincent Kouwenhoven laat schriftelijk weten dat de zaak voor hem al lang achter de rug is. Hij beschuldigt de Van der Heides van diefstal en leugens en zegt geen behoefte te hebben te reageren op wat hij noemt ‘hersenspinsels en leugens van een gefrustreerde collega’. Kouwenhoven is niet ingegaan op meerdere interviewaanvragen van Argos en Quote.