Tijdens het festival Turning East in november 2017 richtte het Concertgebouw de blik naar het Oosten. Het hele gebouw stond in het teken van klassieke muziek, pop, jazz en combinaties daarvan uit het enorme gebied van Marokko tot Iran. Vrije Geluiden nodigde enkele artiesten naar een studio in Amsterdam-Noord te komen voor een intieme sessie èn een interview door Giovanca. Elke sessie wordt ingeleid door Yassine Boussaid, muzikaal adviseur van Turning East en mede-oprichter van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Maak van dichtbij kennis met muziek en musici, in de video's hieronder, die ook worden uitgezonden via NPO Cultura.
Vrije Geluiden: Turning East
muziek uit het enorme gebied van Marokko tot Iran
Abir El Abed en het Amsterdams Andalusisch Orkest
Zangeres Abir El Abed uit Tanger is sinds haar deelname aan Arabs Got Talent een rijzende ster. Samen met het Amsterdams Andalusisch Orkest verbindt ze het eeuwenoude Andalusische repertoire met het hedendaagse Maghreb. Samen met het AAO heeft ze een album opgenomen: Andalusian Echoes. Deze selectie van Andalusisch georiënteerde liederen uit de muzikale tradities van de Maghreb en het Midden-Oosten is een ode aan het rijke muzikaal erfgoed uit Al-Andalus. Daar ontstond tussen de 8e en 15e eeuw een periode van muzikale vernieuwingen en verfijningen, die het muzikaal landschap van het Westen en Oosten voorgoed heeft veranderd. In de video: muziek èn een interview!
Sinan Arat en Alper KekeƧ
Sinan Arat uit Turkije speelt en improviseert op de ney (Turkse fluit) en de bansuri (Indiase bamboefluit) en laat zich inspireren door de Ottomaanse en Indiase traditie. Hij wordt begeleid door Alper Kekeç op percussie. De ney is een blaasinstrument dat in de hele Arabische wereld gebruikt wordt. Het is een lange rietsstengel die aan het uiteinde aangeblazen moet worden. Het bespelen van de bansuri heeft hij geleerd van Hariprasad Chaurasia op de Codarts-opleiding in Rotterdam. In deze sessie speelt hij met zijn vaste percussionist Alper Kekeç.
Haleh Seyfizadeh en Ali Ghamsari
Zangeres Haleh Seyfizadeh en tarspeler Ali Ghamsari hebben zich beide verdiept in de rijke, klassieke Perzische muziek waarbij de poëzie leidend is. Voor het Turning East Festival zijn ze uitgenodigd door het Nederlands Blazers Ensemble voor een heel ingetogen project dat Bach meets Soefie heet met zangeres Elisabeth Hetherington en David Mackor op teorbe. Haleh en Ali kennen elkaar al 18 jaar en treden graag samen op. Alleen mag Haleh in Iran niet optreden vanwege de religieuze wetgeving. In het interview vertelt ze hoe ze daarmee omgaat.
Omar Bashir
De Iraaks-Hongaarse udspeler Omar Bashir heeft zijn inventiviteit en virtuositeit geërfd van zijn vader, de legendarische Munir Bashir (1930-1997) die de ud als solo-instrument introduceerde. Vroeger werd de ud alleen gebruikt ter begeleiding van de zang in een orkest. Speciaal voor Munir Bashir is de ud aangepast zodat hij er mee kon soleren. Om uit de schaduw van zijn vader te treden is Omar allerlei samenwerkingen aangegaan en mengt hij in zijn udspel de Arabische maqams met westerse stijlen, hier vertelt hij meer over Giovanca in het interview. Hij speelt twee eigen stukken: Iraq is Crying en Improvisation.
Yazz Ahmed
De hypermoderne Yazz Ahmed (trompet en flugelhorn) heeft pas het album La Saboteuse uitgebracht waarop ze haar Brits-Bahreinse roots onderzoekt en veelvuldig elektronica en sound design toepast. Yazz met een Engelse moeder en een Bahreinse vader, komt uit Bahrein, maar woont al sinds haar negende in Engeland. In het interview met Giovanca vertelt ze waarom ze voor de trompet heeft gekozen en hoe ze zich compleet voelde nadat ze besloot om Arabische elementen te verwerken in haar muziek. De inspiratie om de Kaoss Pad te gebruiken kwam door haar samenwerking met Radiohead. Het geeft haar de vrijheid om een nieuwe klankwereld te scheppen.