CD Secular Works, Arnold & Hugo De Lantins (Ricercar) - Le Miroir de Musique
Twee vijftiende-eeuwse componisten, Arnold De Lantins en Hugo de Lantins uit Luik, van wie we verder nagenoeg niets afweten. Niets over hun geboorte- en sterfdata, nauwelijks iets over hun leven, niet eens of het broers waren. Hun composities werden teruggevonden in manuscripten uit Noord-Italië uit de periode 1420-1430, tussen vroege werken van de veel beroemdere Guillaume Dufay. Van Arnold zijn 14 liederen overgeleverd, van Hugo zijn het er 18. Prachtig gezongen en gespeeld door Le Miroir de Musique. Saillant detail is het acrostichon in een van Hugo’s klaagliederen over een verloren geliefde, dat gek genoeg vele jaren onopgemerkt is gebleven: putain de merde. Je moet het maar durven zeggen tegen je oude geliefde…
AvN
Le Miroir de Musique Aziza Brahim Las Hermanas Blick Bassy Almeida Duynhoven Klein
een paar fijne nieuwe releases volgens Vrije Geluiden
CD Abbar el Hamada (Glitterbeat) – Aziza Brahim
Net als het vorige album (Soutak) is het nieuwe album Abber el Hamada van Aziza Brahim en haar groep uit Barcelona geproduceerd door Chris Eckman en uitgebracht op het label Glitterbeat. Aziza is opgegroeid in een vluchtelingenkamp van de Sarawai’s in de Algerijnse woestijn. In haar fluwelen stem hoor je het lijden van een onderdrukt volk. Op dit album reflecteert ze op het tumultueuze tijdperk waarin we verkeren. In de muziek van Aziza Brahim zijn de echo’s te horen uit de westelijke Sahara zoals het ritme van de tabal (trommel), maar ze staat open voor allerlei andere invloeden. De sierlijke gitaar van Jose Mendoza Garcia heeft vaak een West-Afrikaanse touch. Volgende keer hoeft er voor mij geen drumstel bij om nog meer te kunnen genieten van het lome woestijnritme.
CC
CD Navega Mundos (Musique du Monde) - La Hermanas
In 2012 hebben Gianna en Laura Caronni, een Argentijnse tweeling, al in Vrije Geluiden op NPO 1 laten zien dat ze stijlvol en moeiteloos switchen tussen Argentijnse tango en experimentele minimal music. Sensueel en elegant, muziek met temperament, virtuoos en verleidelijk. Dat is niet anders op hun nieuwste album. Met alleen zang, basklarinet, cello en viool is het geluid prachtig transparant. Navega Mundos exploreert het innerlijk, de nummers zijn gebaseerd op ervaringen, emoties en herinneringen. Het zijn reflecties van de ziel. Nieuw is de participatie van accordeonist Raul Barboza in een aantal nummers.
CC
CD Amara Touré (Analog Africa) – 1973 – 1980
Het label Analog Afrika, opgericht door de DJ Samy Ben Redjeb, is gespecialiseerd in dansplaatjes uit de jaren zeventig met een hoog psychedelisch gehalte. Zorgvuldig opgespoord en uitgezocht door Samy himself. Een van de nieuwste aanwinsten is de compilatie van Amara Touré uit Guinée Conakry. Het zijn singeltjes uit 1973-1980 met een ‘spaced-out guitar’ en Cubaanse invloeden. In de jaren vijftig waren de Cubaanse ritmes hartstikke hot in Senegal en dat kwam weer in de moderne muziek uit die tijd terecht. Er zit veel variatie tussen de tracks maar het klinkt allemaal wel erg lekker.
CC
CD Blick Bassy (Nø Førmat!) – Akö
Het is alweer een poosje geleden dat we iets van de Kameroense singer-songwriter hebben vernomen. Anno 2015 is hij terug met een nieuw album en een nieuw geluid. Dit eigentijdse geluid is veel minimaler dan voorheen met een bezetting van Blick Bassy op banjo en zang, Clement Petit op cello en Fidel Fourneyron op trombone, mondharmonica en electronics. De zachte liedjes zijn soms pointillistisch, soms zwierig expressief, Blick heeft zich duidelijk laten inspireren door de bluesman Skip James. Hij zingt in zijn moedertaal Bassa, een van de 260 gesproken talen van Kameroen.
CC
CD: Vibrate in Sympathy (Clean Feed) - Almeida Duynhoven Klein
Vrije impro met voldoende structuur om de argeloze luisteraar niet de stuipen op het lijf te jagen. Rietblazer Tobias Klein, bassist Gonçalo Almeida en slagwerker Martin van Duynhoven hebben gedrieën iets bijzonders in handen. Twee stukken van Almeida, de andere zeven van Klein. Drie fraaie opdrachten, aan Henry Threadgill, Oliver Lake en Ornette Coleman (het mooie titelstuk). Herman te Loo vatte het op Jazzflits treffend samen: “Almeida is de perfecte postillion d’amour tussen Klein en Van Duynhoven met zijn prikkelende grooves en zijn zangerige strijkwerk. Dit is het begin van iets heel moois, daarover mag geen twijfel bestaan.”
AvN