CD Chansons Pour le temps qui reste (Homerecords.be) Wouter Vandenabeele & Friends
Michel Van Achter van het Belgische label Homerecords.be vroeg aan de violist en componist Wouter Vandenabeele om eens een album te maken met rustige liedjes die neigen naar het sombere. ‘Een keer geen gehuppel, en vrolijk gedoe’. Het resultaat is een plaat vol dromerige sfeervolle instrumentale liedjes. Niet dat er geen pit in zit, want die zit er wel degelijk. Het is de derde van een drieluik, de Chanson-trilogie. In zijn spel hoor je duidelijk de wereldse invloeden die Vandenabeele in de loop van zijn carrière heeft opgedaan. Het is daarom een zeer kleurrijk en gevarieerd geheel. Ook natuurlijk dankzij de Luikse dichter, filmmaker, componist, pianist Erno Nossent, de fantastische Gentse cellist Lode Vercampt en de jonge Gentse accordeoniste Sara Salvérius. CC
opmerkelijke nieuwe releases
CD Milk & Green (Nueva Onda Records) - Malted Milk & Toni Green
De formule is niet geheel origineel: een Amerikaanse souldiva met strot op leeftijd, en een uitmuntende begeleidingsband die funken als een malle. De afgelopen jaren maakte vooral Sharon Jones met haar Dap-Kings furore in dit genre. En nu is er de de Amerikaanse zangeres Toni Green uit Memphis die samen met de Franse groep Malted Milk een cd uitbracht en de concertzalen langsgaat. De cd Milk & green is een lekkere soulfunkplaat met nummers die al bekend klinken voordat ze beginnen en met de uitvoering is echt helemaal niks mis. Toni Green maakte ooit deel uit van de scene rond Isaac Hayes. Op 10 juli is Milk & Green te zien op North Sea Jazz in Rotterdam. MvH
CD Amerli (Muziekpublique) - Refugees for Refugees
Europa wordt overspoeld door migranten, en daar zou je over kunnen klagen, maar de mensen van het Belgische muzieklabel Muziekpublique zijn erdoor aangedaan en zien er ook de positieve kanten van in. Circa 20 migrantenmusici werden gevraagd om samen een ensemble te vormen en in kleinere bezettingen een cd op te nemen. De musici zijn afkomstig uit landen als Syrië, Irak, Afghanistan, Pakistan en Tibet en hebben in hun thuislanden gestudeerd en gespeeld op hoog niveau. De cd is vernoemd naar de stad in Noord-Irak die met succes weerstand bood aan IS en de vrijheid kon bewaren. Houdt hoop, is de strekking. Het mooie boekje verklaart de teksten en de achtergronden van de nummers. En de muziek is virtuoos, vol emotie, en gewoon goed. MvH
CD The Woman at the end of the World (Mais um Discos) – Elza Soares
In Europa is ze niet zo bekend, maar in haar thuisland is de Braziliaanse Elza Soares met carrière van meer dan zestig jaar, een fenomeen. Een soort Tina Turner met veel heftige up-and-downs in haar leven, een kat met negen levens. Ze is bijna tachtig jaar - je hoort het aan haar rochelende stem -, maar oh, wat een intense vrouw. Ze zal nooit stoppen met zingen, 'Laat me zingen tot het einde', schreeuwt ze uit. Dit album spreekt een jongere generatie aan door de samenwerking met avant-gardistische muzikanten, zoals Kiko Dinucci, Celso Sim en Romulo Fróes. Ook horen we de Afrobeatband Bixiga 70 in de track ‘Firmeza’. De sfeer is apocalyptisch, een experimentele samba sujo (smerige samba) met onderwerpen die Brazilië in de 21ste eeuw katapulteren. Je kunt niet anders dan geboeid luisteren naar deze plaat, werkelijk een van de beste platen die recent in Brazilië is uitgekomen. CC
CD Resound Beethoven: Egmont (Alpha Classics) - Orchester Wiener Akademie olv Martin Haselböck, Herbert Föttinger, John Malkovich
In het Resound Beethoven-project van de Wiener Akademie worden alle orkestwerken van Ludwig van Beethoven opnieuw uitgevoerd in de theaters waar Beethoven ooit zelf de première dirigeerde - zonder uitzondering in Wenen. Vier van de zes zalen waar een of meer van de negen symfonieën hun première beleefden bestaan nog steeds, net als de acht podia en theaters waar Beethovens muziek bij zijn leven werd uitgevoerd. Op de derde CD die in het kader van dit project wordt uitgebracht horen we de muziek bij Goethes treurspel Egmont op teksten van Goethe, Friedrich Mosengeil en Franz Grillparzer. Deze opname werd gemaakt in het Theater in der Josefstadt. En verrassend genoeg: in twee talen. In het Duits met Herbert Föttinger - nu directeur van datzelfde theater - en in het Engels met niemand minder dan John Malkovich. Mooi gedaan, bijzondere serie. AvN