Ludwig van Beethoven was 17 toen hij al eens vanuit zijn woonplaats Bonn afreisde naar Wenen om te proberen les te krijgen van Mozart. Niemand weet of hij Mozart toen überhaupt ontmoet heeft, maar wat we wel weten is dat Beethoven de muziek van Mozart verdraaid goed kende, èn dat hij vijf jaar later opnieuw naar Wenen afreisde omdat hij hoopte daar een betere componist te worden. Nou had Beethoven in Bonn een heuse mecenas, dat was Graaf Waldstein, een diplomaat. En die gaf de jonge Beethoven een goede raad en opdracht mee, ik citeer weer uit het boek van Samama: Door nimmer aflatende vlijt ontvang je Mozarts geest uit Haydns handen. En Beethoven kreeg ook les van Haydn, maar hij bestudeerd ook alles wat hij van Mozart kon vinden. Natuurlijk is Beethoven later een van de grootste componisten geworden, en net als Mozart en Haydn schreef hij een flinke reeks meesterwerken voor het strijkkwartet. Beroemd zijn de 'late' strijkkwartetten: lang, zwaar, onwaarschijnlijk knap van opbouw. Hier en in de radio-uitzending richten we de schijnwerper op het 'Serioso'-kwartet, opus 95. Dit kwartet, in f-klein, zou volgens sommige muziekhistorici geïnspireerd zijn op Othello van Shakespeare. Een heel ingewikkeld dramatisch verhaal met op het eind een tragische moordpartij - Othello doodt zijn geliefde Desdemona, ontdekt een ware toedracht die hem daar ten onrechte toe bracht en pleegt uit wroeging zelfmoord. Prachtig, aangrijpend, en met een enorm gevoel voor drama verklankt in dit strijkkwartet, vooral in het laatste deel. Gek genoeg volgt er dan nog een vrolijk gespeeld scherzo, een afscheidsliedje waarmee Beethoven lijkt te willen zeggen: ach, ‘t is allemaal maar toneel...