De Netflix-serie The Crown is deze maand haar vierde seizoen ingegaan, en voor de liefhebbers van ‘royal’ maar ook van de Britse en Europese geschiedenis is het smullen van bijvoorbeeld de eerste ontmoeting tussen koningin Elizabeth II en Margareth Thatcher, toendertijd de nieuwe (en eerste vrouwelijke) premier van Groot-Brittannië. En zoals cinema.nl droog maar volkomen terecht constateert: het botert niet bepaald tussen de twee dames. ‘Your Majesty,’ zegt Margaret Thatcher (Gillian Anderson) met een diepe, rokerige stem, en ze maakt haar eerste buiging voor de vorstin (Olivia Colman). De scene speelt zich af in de jaren tachtig; wat er verder gebeurde tijdens die eerste audiëntie is puur giswerk, en datzelfde geldt voor de wekelijkse gesprekken die de twee vrouwen voerden tot 1990 – het jaar dat Thatcher werd weggestuurd door het parlement. Toch zullen alle ongemakkelijke botsinkjes, frustraties en onenigheden tussen de twee machtigste Britse vrouwen van dat moment niet louter aan de fantasie van scenarist Peter Morgan zijn ontsproten, want de relatie tussen de twee was, zacht gezegd, niet warm.
Ook een piepjonge Diana wordt geïntroduceerd in dit seizoen van de serie, en hoe dat in de bij de serie gecomponeerde muziek klinkt hoor je bijvoorbeeld in The Diana Effect. Die muziek is gecomponeerd door Martin Phipps (geboren in 1968), die inmiddels voor tal van dramaproducties en series de muziek schreef. Behalve de titeltrack - die is van Hans Zimmer. Mooie, beeldende muziek die goed past bij de onderhuidse spanningen van de stiff upperlip en de knellende do’s and don’ts van het Engelse hof.
In de podcast Nieuwe Filmmuziek op 4 hoor je nieuwe (klassiek-achtige) filmmuziek uit bijvoorbeeld The Nest, The Crossing, The Red Turtle èn in de meest recente aflevering het gesprek dat Noa Johannes had met filmcomponist Merlijn Snitker voor VPRO Cinema Extra.