Op zaterdag 3 maart wordt wereldwijd de dag van de vrijheid van expressie gevierd. Deze dag is twaalf jaar geleden door het Deense Freemuse in het leven geroepen. Freemuse heeft de taak om censuur en onderdrukking te signaliseren en te rapporteren. Helaas ervaren muzikanten nog steeds censuur, worden ze verbannen of moeten ze vluchten. Dit jaar ligt de focus op vrouwen, LHTB en muzikanten uit een minderheidsgroep. In Nederland neemt het Houtfestival in Haarlem het voortouw om deze Music Freedom Day te vieren. Dat doen ze met de Ethiopische masenqo-speler Afework Nigussie en de Haarlemse rockband The Irrational Library.
Afework Nigussie
Afework Nigussie is een Azmari uit het noorden van Ethiopie. Azmari’s vertellen muzikale verhalen en leveren humorvolle en een tikje provocatieve commentaar op politieke, sociale en religieuze kwesties. Hij speelt onder meer de masenqo, dat is een één-snarige strijkinstrument met een ruitvormige klankkast. Nigussie’s muziek komt uit de rijke traditie van zowel suculiere als religieuze Ethiopische muziek, waar hij een hedendaagse draai aan heeft gegeven. Hij heeft samengewerkt met Mulatu Astatke, wijlen Getachew Mekuria en The Nile Project. Vorig jaar op het Houtfestival speelde hij met Zea (The Ex).
The Irrational Library
Spoken word, poëzie en rock ‘n roll komen samen bij de Haarlemse band The Irrational Library. Je kunt wel merken dat ze zijn voortgekomen uit de beat, provo en punk. De maatschappijkritische poëzie van de Amerikaanse artiest Joshua Baumgarten is gestut op de ritmesectie (Michal Zeera op bas en Lars van der Weiden op drums) en wordt voortgestuwd door de baritonsax van Haarlem’s stadsdominee Tom de Haan. Hun eerste officiële video is Fake News van het album Now, That We Still Can.