De combinatie meesteres, hakkebord en oorlog is misschien een beetje ongelukkig, maar in de muzikale context is ze volkomen logisch. De uit Damascus afkomstige Maya Youssef is een begenadigde qanun-speler. Deze trapeziumvormige citer, ook wel hakkebord genoemd, heeft 78 snaren. Het is niet vanzelfsprekend dat een Syrische vrouw zo'n instrument bespeelt. Althans, toen ze als klein meisje op een dag in de taxi betoverd werd door prachtig quanun-spel op de radio en zei dat ze dat ook wilde spelen, vond de taxichauffeur dat een bespottelijk idee. Maya die uit een progressieve en kunstzinnige familie komt, trok van zijn afwijzende reactie niets aan. Op 12-jarige leeftijd had ze met haar qanun de eerste muziekprijs al te pakken. Grootgebracht met een eclectische verzameling muziek heeft ze almaar de behoefte om nieuwe dingen uit te proberen. Van Dubai waar ze in 2007 naar toe ging, vertrok ze in 2012 naar Londen om haar horizon te verbreden. Een jaar eerder begon de oorlog in Syrië. Op het nieuws zag ze wat er in haar land gebeurde en dat raakte haar natuurlijk enorm. Ze heeft meer en meer het gevoel dat het maken van muziek geen keuze is maar een noodzakelijkheid. Muziek versus de dood. Ze heeft de muziek op het instrumentale album Syrian Dreams gecomponeerd waarbij ze haar herinneringen aan Syrië verwerkt. Het is een prachtig album waarin virtuositeit en bezinning elkaar afwisselen met de fantastische begeleiding van Barney Morse-Brown op cello, Sebastian Flaig op percussie en Attab Haddad op ud.
Meesteres op het hakkebord
een persoonlijke kijk op zes jaar oorlog in Syrië
Charlie Crooijmans
De muziek mag van haar zowel in de diepte als in de breedte gaan - zo breed als de aarde rond is, het liefst contrastrijk of anders een beetje luchtig.