Marockin' Brass op zondagmiddag 21 oktober in Podium Mozaïek in Amsterdam! (Noord)-Afrikaanse ritmes met melodielijnen die geënt zijn op jazz, hedendaagse muziek en niet-westers idioom. Als je dit hoort zou je haast gaan denken dat Brussel altijd al aan de Middellandse Zee heeft gelegen. Het kan niet anders of het grote respect waarmee de twee tradities met elkaar verweven worden is hier debet aan. Zwetende shaabi-funk en stomende gnawa, terwijl eigengereide toeters het zand uit je oren blazen. Marocking Brass is het geesteskind van jazzmuzikant Luc Mishalle, die jarenlang speelde met muzikanten uit de Marokkaanse gemeenschap. Op de CD Beats & Pieces werkt hij samen met producer en meester van de Arab-beats Sofyann Ben Youssef. 'Door uren en uren samen muziek te creëren ontstaat zeer organische Brusselse muziek van nu. Zonder Marokkaans-Belgische muzikanten als Driss Filali zou de sound van Marockin’ Brass niet hetzelfde zijn', aldus Mishalle. 'Het is een proces waar iedereen bij betrokken wordt. Als je de juiste mensen samenbrengt, kan je pure jazz, hedendaagse en traditionele muziek doen samensmelten tot iets zeer organisch.' Hij vindt die muzikanten met al die verschillende talenten en achtergronden in Brussel, bekend om zijn hyperdiversiteit. 'De Brusselse context is uniek, in België en ver daarbuiten. Onze metropool heeft eigenzinnige vibraties. Die vatten kan enkel door je er volledig in onder te dompelen.'
Marockin' Brass
groovende mix van gnawa en brass in Podium Mozaïek
Aad van Nieuwkerk
In weerwil van wat de populisten ons willen doen geloven is een veerkrachtige, levende, boeiende cultuur àltijd een cultuur die openstaat voor nieuwe invloeden van buitenaf. Dat was al zo toen Renaissance-componisten zich lieten inspireren door trends elders in Europa, toen Afrikaanse ritmes met slavenboten in de Amerika's terechtkwamen, en het is nu niet anders - internationale migratiebewegingen zijn óók voedingsbodem voor een steeds levendiger muziekcultuur.