Festival Wonderfeel 5 tips

Tom Klaassen ,

350 musici, 125 concerten op Landgoed Schaep en Burgh te 's-Gravenland

Van 20 tot en met 23 juli 2018 vindt de vierde editie plaats van Wonderfeel. Op landgoed Schaep en Burgh in 's-Gravenland, vlakbij Hilversum, komen dit weekend ruim 350 artiesten samen voor dit muziekfestival. Op zeven podia spelen musici van wereldklasse – jonge talenten en oude bekenden – van barok tot minimal, met ook aandacht voor jazz, wereld- en popmuziek. En Vrije Geluiden is aanwezig op het festival voor interviews en concertregistraties.
Hier vijf niet te missen concerten!

Shapeshift ensemble o.l.v. Maxim Shalygin

Componist Maxim Shalygin vroeg zich af: ‘Waarom hebben requiems altijd maar één Lacrimosa, de smeekbede om eeuwige rust voor arme zondaars? Alles wat componisten te zeggen hebben is hier samengebald, wat het voor mij tot het mooiste deel van een requiem maakt.’ Hij wachtte niet op antwoord, maar componeerde zijn eigen, losstaande Lacrimosa. Waarin de smeekbedes van de menselijke stem vertolkt worden door maar liefst zeven violen. Een erg indrukwekkend en emotioneel stuk dat de festivalweide in ’s-Graveland wel stil gaat krijgen.
Vrijdag, 17.30 – Podium Ongehoord

Asko Schönberg & K(h)AOS

Het Asko en theatermaakster Boukje Schweigman vormen het terrein van Wonderfeel om tot een soort totaaltheater. Een spel met licht, tijd, ruimte en de omgeving, zo staat te lezen op de website van het festival. Tof en interessant is vooral dat ze The Light Within van John Luther Adams (https://www.youtube.com/watch?v=15Q4I4X2yf4) spelen. Hypnotische muziek die je op zichzelf al bijna in trance brengt, met klanklagen die je omsluiten als een comfortabele slaapzak. Daarnaast komt ook nog Hout van Louis Andriessen voorbij. Waarin vertraging muziek wordt.
Vrijdag (en zaterdag), 21.30 – Podium Ongehoord

Maya Fridman: Prokofjevs de Vuurengel

Ergens in het midden van de jaren vijftig werd de intense opera Огненный ангел (De Vuurengel) van Sergej Prokofjev voor het eerst uitgevoerd. De opera vertelt het verhaal van een jonge vrouw, Renata, en speelt in het Keulen van de 16e eeuw. Renata wordt in haar jeugd bezocht door een geheimzinnige vuurengel en zoekt naar deze enigmatische figuur in elke geliefde. Tijdens deze zoektocht raakt ze gegrepen door het occulte en wordt ze door de inquisitie tot de brandstapel veroordeeld. Een uit de hand gelopen, ongelukkige liefde dus. Celliste Maya Fridman maakte een bewerking van deze opera die geschreven lijkt te zijn voor iedereen die weleens wanhopig verliefd is geweest. 
Zaterdag 17.30 –  Podium Ongehoord

Luwten

Eigenlijk geen klassieke muziek, maar wat geeft het. Wonderfeel is een festival van de cross-overs. Dat bewijst onder meer de dreampop-act Luwten, de band rond zangeres Tessa Douwstra. Ze gooiden hoge ogen met hun debuutplaat én op diverse Nederlandse festivals met hun warm gloeiende folkpop. Gaat deze afsluiter van de Wonderfeelzaterdag zien in de White Label-tent. En check ondertussen hun plaat vast hier.
Zaterdag, 22.30 – Podium White Label

Holland Baroque & Wu Wei

De sheng is een maf en interessant instrument. Het is de Chinese variant van een soort mondorgel dat je op meerdere plekken in de Aziatische wereld tegenkomt. Overal heten ze anders, overal is het principe min of meer hetzelfde: een ingewikkeld apparaat van hout en metaal dat een voor westerse oren behoorlijk onbekende, indringende en spannende klank produceert. Sheng-bespeler Wu Wei kan grandioos goed improviseren op die sheng), en dat doet hij op Wonderfeel samen met Holland Baroque. Toch al bepaald niet het meest conventionele barokensemble. Het programma dat ze gaan spelen heet Vivaldi op de Zijderoute, dus dat belooft wat.
Zondag, 20.15 – Podium Ongehoord