Een klein, zwart pianootje op dunne, metalen poten. Als je wel eens te vinden bent bij een jazz-, funk of soulconcert dan weet je gelijk dat we het dan hebben over een Fender Rhodes… Maar niet altijd! Soms gaat het om z’n minder bekende, kleinere broertje, de in de jaren vijftig ontwikkelde Wurlitzer.
Pianist Koen Schalkwijk hoorde het geluid van de Wurlitzer Electric Piano in een stoffige kelder en was meteen verliefd op de klank van de 'Wurly'. Hij vergat zijn New Yorkse sight-seeing trip voor die dag en spendeerde aaneengesloten vijf uur achter dit pianootje, in z’n pyama.
Hoewel sommige artiesten bewust gebruik maken van de tonale eigenschappen van de Wurlitzer, wordt de voorkeur vaker gegeven aan het meer allround geluid van de Rhodes, zeker in de jazz. Toch zijn er jazzmuzikanten die zweren bij het geluid van het instrument, zoals John Medeski en dus ook Koen Schalkwijk. In 1956 gebruikte de kosmische jazzlegende Sun Ra de Wurly voor het eerst voor een studioalbum.