Het trio van pianist Rembrandt Frerichs bracht een cd uit waarop de standaard-triobezetting op een onconventionele manier is ingevuld: geen vleugel, maar een fortepiano en een harmonium; geen contrabas, maar een violone, de voorloper van de contrabas, wordt bespeeld door Tony Overwater; en geen gewoon drumstel, maar het door drummer Vinsent Planjer ontwikkelde 'whisperkit'. Het resultaat van die net effe 'anders' klinkende instrumenten is een kollektie eigen stukken met een subtiele klankrijkdom die mooi aansluit bij de expliciete belangstelling van het trio voor muziek uit het Midden-Oosten. Je hoort dat mooi in het stuk Maqam Bayati, waarin de fortepiano in kwarttonen gestemd is. Een verwijzing naar iets heel anders is die naar heel oude muziek, zoals in Le Badinage, een eerbetoon aan de muziek van de 17e eeuwse componist Marin Marais. Vijftien fijne luisterstukken, waarin de drie musici de mogelijkheden van hun bijzondere instrumenten ten volle benutten. De cd is opgenomen met de zogeheten DSD-techniek, waardoor naast de 'gewone' cd ook een ultra-hoge-kwaliteit audiofile beschikbaar is; een toffe aanvulling voor muzikale audiofielen. Het > Rembrandt Frerichs Trio is de komende weken, ook met gasten, op verschillende plaatsen in Nederland en daarbuiten live te horen.
Fortepiano anno nu
Rembrandt Frerichs' hedendaagse jazz met subtiele klankenrijkdom
Aad van Nieuwkerk
Soms verbaas ik me over de kracht die nog overblijft als je muziek reduceert tot één element: louter klank (sommige soundscapes) of louter ritme (sommige dance). En wat is er veel te beleven voor je oren als muziek èn klank èn ritme èn harmonie èn melodieën te bieden heeft!