De overbekende Vier Jaargetijden van Vivaldi in een spannend nieuw jasje. Op de eerste cd van de Spaanse violist Francisco Fullana, met het City of Birmingham Symphony Orchestra olv Carlos Izcaray, vinden we een aardig thema: vier hedendaagse versies (noem het bewerkingen, of remixes) van klassieke stukken of stijlen: The Four Seasons Recomposed is - inderdaad - Vivaldi door de oren van Max Richter - hij geeft er een ‘minimal’ karakter aan; Königliches Thema van Isang Yun (gebaseerd op het Het Musikalisches Opfer van Bach), de Suite in oude stijl van Alfred Schnittke, en een stuk van de nogal onbekende componist Salvador Brotons (Barcelona, 1959): Variacions sobre un tema barroc (naar A. Lliteres's Accis y Galatea). Klinkt allemaal bekend, en is het toch niet en dat is een mooie spanning. In de woorden van de dirigent: it’s obviously respectful but at the same time very much 21st century.
Through the lens of time
Francisco Fullana en het City of Birmingham Symphony Orchestra
22 maart 2018, update: vandaag werd bekendgemaakt dat Francisco Fullana een Avery Fisher Career Grant gaat ontvangen, een beurs waarmee zijn professionele ontwikkeling wordt ondersteund door het mogelijk maken van flink wat concerten. De Career Grant performances worden vandaag om 23.00 Nederlandse tijd live gestreamd door het New Yorkse radiostation WQXR. Een opname is eind april te horen via dat radiostation en hun website.
Aad van Nieuwkerk
Wanneer is dat eigenlijk begonnen, het idee dat een kunstenaar volstrekt uniek, nieuw, revolutionair, ongekend, nog niet eerder vertoond werk moet leveren? Was het in vroeger eeuwen niet juist een alleszins respectabel eerbetoon om in de geest van de reuzen op wier schouders wij mogen staan te eren met stukken 'in de stijl van'...?