De Duitse touch-guitar-speler Markus Reuter hoorde ik voor het eerst tijdens een concert met Stick Men, een band waarin ook de wereldberoemde Tony Levin (King Crimson e.a.) en de al net zo fameuze drummer Pat Mastelotto spelen. De in Berlijn gevestigde Reuter is psycholoog èn musicus, en wat het laatste betreft kun je hem rustig rekenen tot het gilde van virtuoze gitaristen die niet terugdeinzen voor een stevig potje rocken - maar zonder meteen alle energie in fuzz en vervorming te steken. Denk King Crimson, maar dan met meer jazz-invloeden. Falling for Ascension is een samenwerking met het Zwitserse post-minimal kwartet SONAR en met electronika-specialist Tobias Reber. De composities zijn allemaal al behoorlijk oud: de thema’s schreef Reuter al op toen hij nog een tiener was. Sterke ritmes onder een duizelingwekkend vlechtwerk van thema’s en patronen waarvan het eigenlijk volkomen logisch is dat je het vindt op een label dat eigendom is van de Zwitserse zen-groove pianist Nik Bärtsch (van de band Ronin). Abstract en toch sensueel, zo is deze stevige, groovende, ‘wiskundig’ klinkende muziek te noemen, met als uitgangspunt hetzelfde als de kunst van de haiku: minder is meer.
Duitse touch-guitar-speler
Falling for Ascension is het nieuwe album van Markus Reuter
Aad van Nieuwkerk
Muziek is muziek als er muziek op staat. Ja toch? Of ligt het niet zo simpel?