Vincent Amsterdam geeft je op, alweer zijn vierde album, een rondreis door het uiteenlopende repertoire van een talentvolle accordeonist. Hij won in 2015-2016 de Dutch Classical Talent Award en was al eens te gast bij Vrije Geluiden. Het album begint met delen uit de frivole Franse Suite No.5 in G van Johann Sebastian Bach. Van Amsterdam laat de muziek klinken alsof Bach het voor de accordeon heeft gecomponeerd. Om daarna werken van de avant-garde componiste Sofia Goebaidoelina en van Anatoli Kusjakov (beide Russisch) te plaatsen, lijkt in eerste instantie een vreemde keuze - maar het prachtige Opus 18 van Cesar Franck maakt van de verschillende werken een doorlopend verhaal.
Red, Dark and Blue
Vincent van Amsterdam bewijst zijn fenomenale talent
De keuze om werken van totaal verschillende componisten achter elkaar te plaatsen verklaart de titel Red, Dark and Blue waarmee van Amsterdam de scherpe contrasten tussen de verschillende componisten op het album wil verbeelden. Een beeldend verhaal dus. Trembling Muic van Maxim Shalygin, dat speciaal voor van Amsterdam werd gecomponeerd, is een goed voorbeeld van die verbeelding. In de trage lange bewegingen ontstaat er steeds meer textuur waardoor het ‘doek’ steeds gevulder raakt met muzikale penseelstreken. Het album sluit af met het vierde deel van Sonata No. 3 van Vladyslav Solotarjov. Het is een hectisch en eclectisch werk (met quotes van onder andere Schönberg) dat er in slaagt om de contrasten van het album samen te vatten.
Stefan van Leunen
Draait als stagiair een tijdje mee op de redactie van Vrije Geluiden en ontdekt zo steeds meer hoeveel onvermoed prachtige muziek er is...