Sote, ofwel Ata Ebtekar (1972), draait als experimentele elektronicaproducer al even mee. In de jaren '00 bracht hij aardig wat platen uit, bijvoorbeeld op het – zeker toen – toonaangevende elektronicalabel Warp. In die tijd woonde Ebtekar, die geboren is in Hamburg maar zijn jonge jeugd in Iran doorbracht, in de Verenigde Staten. Een paar jaar geleden verhuisde hij terug naar Teheran, waar hij nu deel uitmaakt van een scene van gelijkgestemde experimentele elektronicaproducers. Sote maakt elektronische muziek van het soort dat op het randje zit van dansbaar en iets dat je meer ondergaat als een geluidskunsthappening. Zijn geluiden zitten soms op het randje van onprettig en hij gebruikt oversturing in zulke overdadige porties dat je de neiging hebt om toch even te controleren of je luidsprekers niet zijn opgeblazen.
Sacred Horror in Design, gemaakt in opdracht van het Berlijnse CTM Festival for Adventurous Music and Arts is zeker ook geen easy listening, maar gevoelsmatig gaat Ebtekar hier wel – in positieve zin – een grens over. Zijn bewonderenswaardige freakende geluidsaanval maakt plaats voor een meer verfijnde, weelderige samensmelting van klankwerelden. Hij dirigeert zijn eigenwijze geluiden dusdanig dat er schoonheid ontstaat in al het sonische geweld. Daarnaast is er een donkere, melancholische laag bijgekomen die de muziek niet op een agressieve, maar op een omarmende manier bezwerend maakt. Belangrijke verantwoordelijken daarvoor zijn Iraanse muzikanten Arash Bolouri (santoor) en Behrouz Pashaei (setar), wiens bijdragen door Ebtekars elektronica-arsenaal gehaald worden. Ebtekar liet zich eerder al inspireren door Perzische muziek en haalde al traditionele instrumenten door de mangel, maar hij deed dat nog niet eerder zo vloeiend als hier. De metalige timbres van de traditionele instrumenten blijken gigantisch goed samen te gaan met de synthesizergeluiden van Ebtekar – zelfs wanneer hij ze niet van heftige bewerkingen voorziet. Soms is het echt raden of je een santoor hoort of een synthesizer. Fascinerende muziek! Het project wordt live voorzien van visuals door Tarik Barri.
weelderig geluidsgeweld uit Teheran
Sacred Horror in Design - Sote
Iddo Havinga
Heeft het vinden van De Ultieme Groove tot levensmissie verheven en gelooft daarnaast dat muziek zo vrij kan zijn als de artiest oprecht is. Weet daardoor John Coltrane's Interstellar Space ieder jaar beter te waarderen.