Elektronicaproducer James Holden was al lang en breed erkend als vaandeldrager van de minimal techno toen hij op zijn album The Inheritors (2013) op spectaculaire wijze aan de haal ging met modulaire synthesizers en live-muzikanten. Naar zijn nieuwe album The Animal Spirits wordt dan ook reikhalzend uitgekeken. Als de als voorproefje uitgebrachte track 'Pass Through the Fire' ook maar een béétje een indicatie is van wat op het in november uit te komen album te horen is worden die verwachtingen ruimschoots waargemaakt. Holden liet zich voor het nummer inspireren door de Marokkaanse Gnawa-traditie: langgerekte, repetitieve religieuze muziek, bedoeld om trance in te leiden. Holden reisde in 2014 naar Marokko, wat een samenwerking met Gnawa-legende Maâlem Mahmoud Guinia opleverde. Samen maakten ze de EP Marhaba (2015), waaraan ook collega Floating Points een bijdrage leverde. De Marokkaanse trance is goed te horen in Holdens elektronische variant: In zes-en-een-halve minuut ontwikkelt het nummer zich van in elkaar grijpende orgelbliepjes tot een razende, hypnotiserende muzikale storm. Holdens elektronische arsenaal wordt ook hier aangevuld door livemuzikanten, waarbij Holdens doel is om het geluid en de intensiteit van de spirituele jazz van muzikanten als saxofonist Pharoah Sanders op te roepen. Die driehoek (Gnawa-elektronica-spiritual jazz) blijkt bizar goed te werken. Heel gek is dat niet, wanneer je bedenkt dat Guinia in de jaren negentig met diezelfde Sanders samenwerkte.
James Holden & The Animal Spirits is zaterdag 11 november 2017 live te zien op Le Guess Who?. Als festivalcurator boekte Holden daarnaast o.a. Maâlem Houssam Guinia, zoon en opvolger van Mahmoud Guinia (die in 2015 overleed). Ook spiritual jazz-boegbeeld Pharoah Sanders speelt zaterdag op het festival.
James Holden & The Animal Spirits
elektronica-vaandeldrager haalt inspiratie uit Marokkaanse Gnawa-traditie
Benieuwd naar Holdens Gnawa-inspiratie? Luister hier naar 'Baba L'Arabi' van Gnawa-legende Mâalem Mahmoud Guinia
Iddo Havinga
Heeft het vinden van De Ultieme Groove tot levensmissie verheven en gelooft daarnaast dat muziek zo vrij kan zijn als de artiest oprecht is. Weet daardoor John Coltrane's Interstellar Space ieder jaar beter te waarderen.