Volgende week gaat in Utrecht de jaarlijkse Gaudeamus Muziekweek van start. De nieuwste muziek van jonge muziekpioniers uit de hele wereld. Waar kijken we naar uit? Industry, voor elektronisch vervormde cello, van Michael Gordon.
Bij de titel Industry, moest ik gelijk denken aan De IJzergieterij van de opstandige Russische componist Alexandr Mosolov. Waarom weet ik ook niet precies, maar ach, zo gingen mijn gedachten bij de woorden Gaudeamus Muziekweek al net zo automatisch naar Walter Maas, de kleurrijke oprichter van Stichting Gaudeamus.
De IJzergieterij is een bombastisch orkestwerk uit het begin van de vorige eeuw, waar je letterlijk de machines hoort dreunen. Werkende machines werden vertaald naar muziek. Bij het beluisteren van Industry van de Amerikaanse componist Michael Gordon zijn er op het eerste gehoor maar weinig overeenkomsten te bespeuren. Het stuk voor elektronica en cello solo uit 1993 duurt pakweg 10 minuten en waar je bij Mosolov al vanaf het begin met de blaren op je gezicht zit, bouwt Gordon zijn stuk heel behoedzaam op, via een handig gekozen thema van drie noten. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat Gordon met wat effectieve glissando’s gaandeweg tot een vergelijkende orgie van fabrieksgeweld komt als Mosolov.