De curieuze klankenwereld van de Amerikaanse componist Harry Partch (1901-1974) is heel geleidelijk ontstaan. Hij zette zich af tegen de 'gewone' stemming van zeven hele en zes halve tonen in een octaaf - hij wilde proberen dichter bij de menselijke stem te blijven. Voor zijn gevoel kon dat door ook zogenaamde microtonen te gebruiken. Dan krijg je maar liefst 43 tonen in een octaaf. Als luisteraar moet je daar wel even aan wennen... Om zijn eigen muziek te kunnen uitvoeren bouwde Partch allerlei nieuwe instrumenten. In het interview met Elisabeth Smalt en Chris Rainier van het Scordatura Ensemble komen we iets meer te weten over die instrumenten, over de muzieknotatie en over het gedachtengoed van deze bijzondere man.
Rose Petal Jam
Afstemmen op de wereld van Harry Partch met het Scordatura Ensemble
Het Scordatura Ensemble laat met Rose Petal Jam, the Amsterdam Partch Project het vroege werk van Partch (1930-1950) horen. Ze hebben speciaal hiervoor een aantal instrumenten moeten (laten) nabouwen. Daarnaast spelen ze acht nieuwe composities van verschillende componisten, en Partch-experts, die gebaseerd zijn op Partch’s meesterwerk Seventeen Lyrics by Li Po, for intoning voice and Adapted Viola (1930-33)
13 mei Den Haag, Festival Dag in de Branding - Korzo, 15.00
15 mei Amsterdam, Splendor - première
18 mei Rotterdam, Classical:NEXT / Seriously?- De Doelen
24 juni Zutphen, Dat Bolwerck
21 juli ’s Graveland, Wonderfeel Festival
15 okt Nijmegen, Galerie Marzee, 16.00